Volvo skal kjøre med autonome lastebiler i Brønnøysund

AUTONOM: Volvo skal fakturere Brønnøy Kalk for steinen de transporterer med de nye autonome Volvo FH16 750-trekkvognene.

Teknikken ikke salgbar ennå

OSLO: Volvo Norge skal fra sommeren ha det fulle ansvaret for steintransporten hos Brønnøy Kalk med autonome lastebiler. Men løsningen er fortsatt i en testfase, og kan ikke kjøpes ennå.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter sommerferien 2020 er det autonome Volvo FH16 750 trekkvogner med tandem som skal transportere steinen hos Brønnøy Kalk i Brønnøy kommune i Nordland.

Les Torbjørn Engenes reaksjon på at Volvo Norge skal være transportør her.

Det blir den første transportoperasjonen i verden hvor autonome biler skal gjøre jobben i et slikt omfang. Uten at det er en sjåfør i bilen.

- Planen er at vi skal kjøre autonomt fra første dag. Selv om kontrakten er mellom Volvo Norge og Brønnøy Kalk, har vi et tungt teknisk artilleri i ryggen fra Gøteborg, sier fungerende adm. direktør i Volvo Norge, Karstein Ahlin.

Han har også vært prosjektleder fra Volvos side i det unike prosjektet. Selv om bilene skal i gang for fullt i 2020, er det fortsatt et stykke til de er salgsvare. Det er mye utviklings og forsøksarbeid som vil følge hele prosjektet.

Ville prøve

TIDLIG: Karstein Ahlin sier autonome lastbiler ikke er salgbare ennå. Derfor fakturer Volvo for tonnene de transporterer.

Det var Brønnøy Kalk som først tok kontakt med Volvo Trucks i Sverige. De var ute etter en partner som var villig til å se på mulighetene for å løse transportoppdraget i kalkgruvene med autonome kjøretøy, og på samme tid interessert i å prøve nye teknologiske løsninger

Volvo har vært på jakt etter en kunde hvor de har kunnet teste ut sine autonome løsninger. Det må være en kunde med repeterende transporter, stort nok volum og en interesse for å prøve nye teknologiske løsninger. I Brønnøy Kalk fant de en slik kunde, selv om de fysiske forholdene der er krevende.

Karstein Ahlin sier Volvo har merket seg at det har blitt mye oppmerksomhet fordi Volvo nå skal gå fra å levere kjøretøyene til å også fakturere transporten rett til sluttkunden. Og at mange kunder setter spørsmålstegn ved dette. Det er flere grunner til at Volvo har gått inn på avtalen med å fakturere kunden for transporten.

Testkjøring

- Denne løsningen og teknikken er ikke salgbar til våre kunder ennå, og er i en sped oppstart. Det er både for dyrt ennå, og det er fortsatt mye utviklingsarbeid som står igjen. Det er også utfordringer i forhold til både forsikringer og regelverket for bruk av autonome kjøretøy, sier Ahlin.

Åpningen i lovverket for å bruke disse bilene er testkjøring. Volvo har allerede drevet med testing i tunnelen til Brønnøy Kalk i nesten to år. Tiden frem til bilene er i full produksjon skal brukes til videre testing og kvalitetssikring.

Samtidig er det en sertifiseringsprosess som må gjennomføres før denne teknologien kan lanseres kommersielt.

Lik fart

Under testkjøringen frem til nå har de selvkjørende Volvo’ene kjørt midt i veien i tunnelen de skal trafikkere. Når det blir normaldrift, skal de kjøre på «riktig side» og møtes slik trafikken går i dag. Totalvektene vil være opp mot 100 tonn, og det skal gå seks til sju biler i en loop mellom depotet som etableres og knuseren på toppen av den fem kilometer lange tunnelen.

Opp tunnelen vil det gå alt det orker. Det betyr cirka 25 km/t, mens utforbakke skal de autonome lastebilene kjøre i 60 km/t. Det er samme hastighet som lastebilene med sjåfør kjører. Hele bilflåten skal styres av hjullasterføreren på mellomlageret.

Kontrakten Volvo Norge og Brønnøy kalk har inngått, er for fire år med opsjon på forlengelse. For å komme i gang skal Brønnøy Kalk selv transportere steinen fra gruva opp til depot med rammestyrte dumpere og laste om med hjullastere.

Planen er i neste trinn å kunne kjøre ned i gruva med de autonome lastebilene.

Brønnøy Kalk har ikke besvart Moderne Transports henvendelser om denne saken.

Powered by Labrador CMS