Fullstendig svensk dominans 

SALGET: Svenskene dominerer fullstendig i de tyngste klassene. Volvo og Scania har til sammen 87 prosent markedsandel!

Publisert Sist oppdatert

Totalt er det registrert 1021 lastebiler i Norge hittil i 2024, en økning på 16,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Verdt å merke seg: I totaltallene er det 47 lastebilregistrerte elektriske varebiler. 

Svært mange av lastebilimportørene har fremdeles ordrebanker fra 2023 som blir produsert og registrert utover dette året. Det har også vært lange ledetider hos mange av påbyggerne, men her er det en del signaler om at situasjonen er i ferd med å bedre seg. 

Ellers er det fremdeles mye fokus på alternative drivlinjer fra produsentene. I løpet av høsten vil både MAN, Mercedes-Benz og Iveco starte produksjonen av sine elektriske lastebiler. DAF har åpnet sin fabrikk som skal bygge CF og XF Electric, og den første XF Electric ble faktisk registrert i Nederland i februar. Scania har startet produksjonen av sin regionale elektriske tunge lastebil. Både Volvo og Renault er også i gang i dette segmentet.

Til sommeren starter Volvo produksjonen av de nye FH som ble introdusert i januar. Iveco lanserte for øvrig nye modeller for alle sine lastebilserier på tampen av fjoråret.

Kampen mellom svenskene

Det er interessant å se hvordan de to svenske produsentene har dominert markedet i Norge, og hvordan de har vekslet seg imellom om å være markedsleder.

Over 22 tonn

Det er den tyngste klassen over 22 tonn som dominerer det norske markedet med over 80 prosent av registreringene. 

I denne lastebilklassen over 22 tonn er det som vanlig fullstendig svensk dominans, med 46,38 prosent til Scania og 40,65 prosent markedsandel til Volvo så langt i år. Dette er høyere enn normalt, så får vi se om resten av "europeerne" kommer sterkere tilbake. 

Totalt er det 26 prosent flere registreringer i 2024 enn det var i 2023 i denne klassen i februar.

Over 16 tonn

Denne klassen har begrenset med registreringer, og i februar var det riktignok svært tett mellom de tre i toppen, med henholdsvis 9, 8 og 7 registreringer. Hittil i år er det Scania som leder også denne klassen med 21 biler foran Volvo.

"Den minste" lastebilklassen

Vi har valgt å selektere klassen fra 4251 kilo da biler under dette i all hovedsak er elektriske varebiler, men som er registrert på unntaksregelen for å kunne kjøres med B-førerkort.   

Denne klassen er, som også tidligere, dominert av Mercedes-Benz. Iveco har også tatt et jafs og sikret seg en solid 2. plass i klassen. Til sammen har de to merkene ca. 85 prosent markedsandel i denne klassen hittil i år. 

Kassebiler

Segmentet mellom 3500 kilo og 4250 kilo er dominert av elektriske varebiler, og Ford har nærmest overtatt dette segmentet med nær 90 prosent markedsandel hittil i år. 

Her blir det spennende å se hvordan både Renault, Nissan og Mercedes, samt firlingene fra Stellantis, kan bite fra seg når de nå alle kommer med nye modeller som har vesentlig bedre rekkevidder.

Elektrisk

Når det gjelder elektriske lastebiler så ligger registreringene hittil noe tilbake fra fjoråret, men her skjer det mye med nye modeller om dagen, samt at Scania er kommet i gang med produksjonen av sin nye serie. Volvo er fremdeles klar markedsleder i det elektriske segmentet med 50 prosent markedsandel hittil i år. Det er også verdt å merke seg at Mercedes nå ser ut til å ha kommet godt i gang med produksjonen. 

Gass

Lastebiler med gass er blitt stadig vanligere å se langs landeveiene i Norge, og hittil i år er det registrert over dobbelt så mange slike biler som i fjor. Om årsaken er at Enova fjernet støtten til kjøp av disse bilene i mai i fjor, og bestillingene som det da ble gitt støtte til nå begynner å komme ut i markedet, eller om det er de stadig strengere utslippskravene på mange byggeplasser som er utslagsgivende, vet vi ikke, men økningen er kraftig. Her har Volvo drøyt 50 prosent markedsandel hittil i 2024, og Iveco har økt leveransetakten betraktelig.

Powered by Labrador CMS