STOR KRAN: Når man ser de to mobilkranene på bildet, ser man hvor store dimensjoner det er på den beltegående fagverkskrana Liebherr LR11350 som skal løfte de to bruelementene fra elva og legge dem på land.

Kjempekranen klar til å løfte opp bruelementene fra Gudbrandsdalslågen

Alt er nå klart for å heise bruelementene opp fra Gudbrandsdalslågen.

Publisert

Arbeidet med å montere gigakranen startet mandag, og er nå ferdig. Det er leverandøren av kranen, BMS Heavy Cranes AS som monterer den. Delene kom på mer enn 80 lastebiler fra torsdag til søndag forrige uke.

Bruelementene til Randklev bru blir løftet opp av Gudbrandsdalslågen og lagt på land i uke 44.

 – Vi forbereder nå løfteoperasjonen av de to bruelementene, som hver veier 270 tonn. Dette er neste steg for å sørge for at folk skal kunne reise miljøvennlig med tog gjennom Gudbrandsdalen igjen. Til å hjelpe oss med dette har vi leid ei stor kran fra Danmark, da det ikke finnes store nok kraner til en slik løfteoperasjon i Norge, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor.

Ble fraktet med båt fra Danmark

Den store krana kom med lasteskipet Wilson Flew IV til Ormsund kai i Oslo Havn onsdag kveld forrige uke, fra BMS i Danmark, og krana ble transportert på skip til Oslo. 

Arbeidet med å losse båten startet torsdag 19. oktober, og de første vogntogene med krandeler kom til Ringebu torsdag ettermiddag. Den siste bilen kom søndag.

BYGGESETT: Krana ble fraktet av over 80 vogntog og montert på elvebredden i Ringebu.

Krana som skal løfte brua, er en Liebherr LR 11350 som kan løfte 350 tonn. Krana er nå bygget opp, og den skal stå på ei utfylling i Gudbrandsdalslågen slik at den kan løfte bruelementene på land.

Veier 1450 tonn

Den store krana har en totalvekt på ca. 1450 tonn, og den blir operert av en fører i krana mens en «Supervisor» er på bakken og dirigerer ham.

Kranbommen, som skal løfte bruelementene, har en lengde på 84 meter. Den har en løftekapasitet på 329 tonn på 58 meter, som er avstanden fra kransenter til løftet.

– Når vi har løftet bruelementene på land, blir de to fagverksbrudelene undersøkt for eventuelle skader. Vi har etablert et område ved elva der elementene blir lagt, slik at vi får en optimal innsikt i hva som trengs av reparasjoner, og utføre denne jobben på stedet, sier Bjurstrøm.

Randklev bru sør for Ringebu fikk store skader i forbindelse med ekstremværet «Hans». De store vannmengdene i Gudbrandsdalslågen førte til at ett av brufundamentene ble ødelagt, og dermed seg to av bruelementene ut i elva.

 – Vi jobber på spreng for å kunne reetablere bruforbindelsen over elva slik at vi kan kjøre gjennomgående tog på Dovrebanen så raskt som mulig. Dersom vi kan gjenbruke bruelementene, bygge opp ett nytt fundament og løftet bruelementene på plass igjen, vil det ta kortere tid før vi kan åpne opp Dovrebanen for gjennomgående trafikk enn om vi må bygge ei helt ny bru, sier Bjurstrøm.

Her kan du følge status for forberedelsene til å løfte bruelentene på land, via et nettkamera fra Byggekamera.no.

Powered by Labrador CMS