Toten Transport har mesteparten av oppdraget med å kjøre kranelementene fra Oslo Havn til Ringebu.

Her kommer krana som skal redde Dovrebanen

81 lastebillass med en kran på 1450 tonn er på vei til Ringebu og Randklev bro.

Publisert Sist oppdatert

Dovrebanen har vært stengt siden Randklev bro ved Ringebu kollapset som følge av ekstremværet Hans den 14. august. Bane Nor har side da jobbet med å planlegge berging av broa, og nå er en gigantisk kran på vei.

Lossingen av krana begynte torsdag denne uken.

Kranen måtte hentes fra Danmark og veier hele 1450 tonn og kan løfte nesten like mye; 1350 tonn.

Hentet fra Nederland

Den aktuelle beltegående fagverkskranen som er hentet fra et prosjekt i Nederland, via Danmark til Oslo Havn, og kjøres på 81 lastebiler til Ringebu. Natt til torsdag la lasteskipet Wilson Flex IV til ved Ormsund kai i Oslo Havn. Om bord var den store krana som nå skal fraktes nordover til Gudbrandsdalen.

Se bildekarusell fra lossingen nederst i saken.

Toten Transport har fått hoveddelen av ansvaret for transporten, og skal stå for 71 av lassene. De tyngste kolliene veier rundt 70 tonn. Med bil blir totalvekten da fort nærmere 100 tonn. 

- Dette er et morsomt prosjekt å få være med på, sier driftssjef hos Toten Transport, Kjetil Olsen til MTlogistikk.

Han forteller at selskapet har måttet leie inn litt ekstra kapasitet for å få unna jobben, som han håper vil være ferdig i løpet av lørdag. 

- Vi har ambisjoner om å få gjort det på tred dager. Vi prioriterer de tyngste lassene som trenger politi og eskorte nå på hverdagene og utenom rushtiden i Oslo, sier han. 

Halvt års arbeid

Entreprenør for prosjektet med å hente opp den ødelagte brua og plassere ny (eller den samme som evt. er reparert) over Lågen, er Øst-Riv AS. Øst-Riv har leid krantjenester av Crane Norway Midt-Norge AS, som altså har leid Liebherr-kjempen LR 11350 fra BMS.

KJEMPE: Liebherr 11350 har egenvekt på 1450 tonn og maks løftekapasitet på 1350 tonn. Denne skal løfte ut ødelagte bruelementer fra Gudbrandsdalslågen etter uværet «Hans». Foto: BMS

Med rigging og transport går det fort et halvt år før denne kranen er på neste prosjekt.

Broelementene som skal løftes ut er estimert å veie 263 tonn, og så må man regne litt ekstra på grunn av strøm i elven. Kranen kan ta 329 tonn 63 meter ut fra kranen, men prosjektledelsen har beregnet at det ytterste løftet vil være på 58 meter for å ha litt ekstra sikkerhetssone.

– Vi forbereder nå løfteoperasjonen av de to broelementene, som hver veier 270 tonn. Dette er neste steg for å sørge for at folk skal kunne reise miljøvennlig med tog gjennom Gudbrandsdalen igjen, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor.

Arbeidet kan følges med et eget webkamera her.

Bygget fylling

Det er bygget en fylling ut i Gudbrandsdalslågen for å kunne gjennomføre løftene. Her er noen av elementene til krana i ferd med å bli levert fredag morgen.

For å komme langt nok ut har Øst-Riv bygget en fylling 25 meter ut i elven av 6000 m³ grov stein som plastres utvendig mot vannmassene. Men for å begrense fyllingen, er altså den store kranen leid inn fra danske BMS.

Når broelementene er løftet ut av elven, skal de gjennomgås på land for å bestemme om de kan repareres og løftes tilbake. Går ikke dette, vil ei ny bro bygges og erstatte den forrige som nå deler togforbindelse mellom Oslo og Trondheim i to. Planen er at kjempen fra BMS blir stående inntil den reparerte eller nye broen er på plass.

Bane Nor opplyste på et møte torsdag at ett alternativ er å låne en midlertidig bro fra Deutsche Bahn som erstatning, dersom gjenbruk av broelementene ikke er mulig.

Svaret på veien videre får man først om noen uker, når elementene er på land, trolig i uke 44 eller 45.

Se bilder fra lossingen her:

Bilder fra lossing i Oslo Havn av gigantkrana som skal løfte Randklev bro.
Bilder fra lossing i Oslo Havn av gigantkrana som skal løfte Randklev bro.
Bilder fra lossing i Oslo Havn av gigantkrana som skal løfte Randklev bro.
Bilder fra lossing i Oslo Havn av gigantkrana som skal løfte Randklev bro.
Bilder fra lossing i Oslo Havn av gigantkrana som skal løfte Randklev bro.
Powered by Labrador CMS