VET RÅD: Kjell Erik Mathiesen i ACT Logimark mener norsk næringsliv ikke utnytter mulighetene som god merking av emballasje kan gi.
VET RÅD: Kjell Erik Mathiesen i ACT Logimark mener norsk næringsliv ikke utnytter mulighetene som god merking av emballasje kan gi.

Hvordan utnytte emballasjen til din fordel

VISUELT FORTRINN: Kjell Erik Mathiesen i ACT Logimark har gode råd til bedrifter som ønsker å ta ut fordelene godt merket emballasje kan gi.

Publisert
TYDELIG BUDSKAP: D-pak og pallemerking hos Maarud.
TYDELIG BUDSKAP: D-pak og pallemerking hos Maarud.

Emballasje, og spesielt ytteremballasje, er i utgangspunktet utviklet for å transportere og beskytte ulike produkter under lagring og transport. I mange tilfeller påføres ytteremballasjen bare en «klistrelapp» med informasjon om avsender og mottaker før den sendes ut, men dagens merketeknologier gir gode muligheter for å formidle også annen informasjon.

Ytteremballasjen har i årenes løp blitt mer standardisert, og omtales i dag som D-pak i henhold til den globale standarden definert av GS1. D-pakken må ha korrekt informasjon for å styres gjennom verdikjeden, men Mathiesen forteller at emballasje også kan skapes om fra å kun være en «transportkasse», til å fungere som en viktig enhet for sporing av varene, og for å fremme markedsføringen av varene.

– Uutnyttede muligheter

– ACT Logimarks erfaring er at norske bedrifter stort sett merker emballasjen sin med en etikett (variabel informasjon) og ofte en fortrykket firmalogo (statisk informasjon), og mener at de fleste bransjer har uutnyttede muligheter når det kommer til sporbarhet av emballasje, og fleksibilitet knyttet til markedsføring og budskap, forteller Mathisen.

FÅ OVERSIKT: Automatisk lastbærertelling (NLP-paller hos Toro.
FÅ OVERSIKT: Automatisk lastbærertelling (NLP-paller hos Toro.

Dagens merketeknologi og programvare gir gode muligheter til å sikre sporing gjennom bruk av variabel informasjon, informasjon som gis når emballasjen fylles/pakkes. Merkingen kan bestå av strekkode, QR-kode, og/eller en RFID-etikett, og Kjell Erik Mathiesen anbefaler alle som bruker emballasje og merking til å kontakte leverandører som kan tilby komplette løsninger, slik at maskinvare og programvare jobber sammen, og gir maksimal kontroll på varene. Han tipser også om å benytte GS1-standarder ved valg av strekkode og/eller RFID-frekvens.

RASKT: Fersk fiskekasse, rett fra skriveren.
RASKT: Fersk fiskekasse, rett fra skriveren.

RFID, radiofrekvensidentifikasjon, er en metode for å lagre og hente data ved hjelp av små enheter; brikker eller -tags. RFID-enheten inneholder en antenne som gjør den i stand til å motta og svare på radiofrekvenssignaler fra en RFID-sender. Passive brikker/tags svarer med et svakt radiosignal og trenger ingen strømkilde, mens aktive brikker sender et kraftigere svarsignal (kan potensielt også nå over større litt større avstander) og behøver en strømkilde.

– RFID-løsninger rigget på en smart og helhetlig måte, vil kunne spare deg både for en del unødvendige kostnader, som ofte ikke knyttet til verdiskapning, og det vil kunne spare deg og bedriften for en del plunder og heft. Med RFID-lesere får du alltid sanntidsinformasjon om hvor de forskjellige varene og emballasje befinner seg. Rent konkret kan du kutte tid brukt på manuelle prosesser (som varetelling), svinn og rot i utstyr, elementer og/eller deler, sier Mathiesen, før han legger til at det kanskje for Moderne Transports lesere er interessant å lese at alle pallene i Norsk Lastbærer Pool har en RFID-tag som holder kontroll på hvor pallen til enhver tid er.

Pallen telles automatisk ved lossing og lasting ute hos kundene.

Skaper smarte løsninger

Mathiesen forteller videre at ACT Logimark er hovedpartner i GS1 Norway Smart Centre, og leverer løsninger i henhold til alle kjente standarder. De har levert RFID-løsninger til mange bransjer og ledd i verdikjeden, og har både kompetansen, softwaren, utstyret/leverandørene og samarbeidspartnerne som skal til for å skape de gode og smarte løsningene.

– Emballasjen er en fin markedsføringsflate for bedriftene. Særlig i dag, når netthandel øker og emballasje i enda større grad enn før treffer forbrukeren. De fleste leverandørene trykker firmalogoen sin på emballasjen, dette krever tradisjonelt at man kjører store volum for å få trykkekostnaden ned, sier Mathiesen.

Han forteller at dette er en ulempe man nå kan komme seg utenom. Med en firefarger blekkstråleskriver, for eksempel Color Jet, kan man trykke logo, sesongbudskap eller annet rett på emballasje av forskjellig materiale, og man printer på eksakt det antallet man behøver.

Videre kan man påføre informasjon om emballasjens innhold (dynamisk merking). Dette kan være informasjon om blant annet identitet, innhold, holdbarhet, batchinformasjon, deklarasjon og så videre. Man kan printe foto, logo, tekst eller QR-koder rett på emballasjen.

– Kort oppsummert gir riktig merketeknologi muligheter for at emballasjen eksponerer leverandørens navn og produkter på en god og rimelig måte. Dette i tillegg til å gi transportøren nødvendig informasjon om avsender og mottager, sier Mathiesen.

Muligheter

Forholdene med prognoser for antall trykk, og potensielt kassering av emballasje med feil/gammel logo, gjelder også i aller høyeste grad for fiskerinæringen. ACT Logimark har solgt flere Color Jet-maskiner til produsenter av fiskekasser, og sier at det revolusjonerende nå, er at den kan installeres på slakteriene.

– Man kan altså lagre hvite nøytrale kasser fram til de er fylt, og deretter merke kassene med riktig logo og identitet før de går på bil. Dette er helt nytt. Merkeløsningen leveres i rustfritt stål, forteller Mathiesen.

Powered by Labrador CMS