Tine valgte DSV Road og Miniekspress Thermo

Tine valgte DSV Road og Miniekspress Thermo

TINE har inngått transportkontrakter for kjøring av varer mellom Sør- og Nord Norge med DSV Road AS og Miniekspress Thermo AS.

Det er tidligere Vågan Transport i Ålesund som skal operere for DSV Road gjennom det norske datterselskapet DSV Road AS. Selskapet har kjørt for Tine i mange år og nå blir deres oppdrag noe utvidet, skriver Tine SA i en pressemelding.

Miniekspress Thermo AS er et norskeid selskap, blant annet med avdeling i Tromsø. De har hatt også oppdrag for Tine i Nord-Norge i flere år, melder Tine.

Samvirket opplyser at det «selvsagt stilles krav til alle aktørene Tine har samarbeid med at de følger norske lover og forskrifter, herunder veitrafikkloven og arbeidsmiljøloven.» I tillegg kreves det at norsk tariff følges.

Les artikkel i AN.no (krever abonnement) om at Markussen Transport AS må fjerne 20 biler etter sjokkbeskjeden om at selskapet etter 76 år ikke får kjøre for Tine SA.

Tine skriver videre:

«Tine har hatt et godt samarbeid med Markussen Transport i mange år, og de har gjort en god jobb for Tine. Men med jevne mellomrom gjennomfører Tine nye anbudsrunder. Det er en normal del av forretningsdriften for å sikre at Tine kjøper transporttjenester som er effektive og konkurransedyktige. Kostnadseffektiv drift og forbedringer må vi jobbe med hele tida. Samtidig legger Tine også vekt på andre kriterier. I denne anbudsrunden er det lagt vekt på daglig drift, kvalitet, miljø og økonomi. Etter en totalvurdering kom de to valgte transportørene best ut.»

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen