– Dette gir uforholdsmessig store ulemper for næringstransportene, sier Eirik Lae Solberg. Foto: Per Dagfinn Wolden
– Dette gir uforholdsmessig store ulemper for næringstransportene, sier Eirik Lae Solberg. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Store ulemper for næringstransporten

– Totalforbud mot bensin- og dieselbiler er helt vanvittig og vil gi uforholdsmessig store ulemper for næringstransportene.

Det forteller leder i Oslo bystyres samferdsel- og miljøkomité, Eirik Lae Solberg til Mtlogistikk.

Høyres gruppeleder i Oslo bystyre understreker at dette er Byrådets mest ytterliggående forslag noensinne.

Vi møtte Solberg på NHO Logistikk og Transports (NHOLT) fagseminar torsdag, like etter at det ble kjent at det rødgrønne byrådet i Oslo vil ha totalforbud mot bensin- og dieselbiler i Oslo, og som nå vil utrede hvordan byen kan bli fossilfri innenfor Ring 3 i 2024.

Uforståelig

– Jeg skjønner ikke hva som foregår, forteller Lae Solberg oss.  

Han understreker også at en ikke kan sette kjepper i hjulene for næringstransportene som bare må fram.

– Ingen har så dårlig tid som en død laks. Her må vi få til endringer gjennom positive og fornuftige virkemidler, sier Lae Solberg.

Han vet ikke om han skal le eller gråte. Bystyret behandlet i desember det såkalte klimabudsjettet. Det består av en lang rekke tiltak. De aller fleste av dem er det bred enighet om i Oslo bystyre. Mange av punktene ble startet av oss da vi satt i byråd, og så er det noen punkter vi er uenig i, sier han og fortsetter:

- Men hvis byråd Lan Marie Nguyen Berg er i tvil om hva Høyre mener så kan jeg klargjøre det for henne nå: Vi mener det er en usedvanlig dårlig idé å innføre et forbud mot bensin- og dieselbiler innenfor Ring 3, og det håper jeg etter hvert også hun kommer til, sier Solberg.

Sone-kritikk

Han er også sterkt kritisk til en lavutslippssone som han mener er en unødvendig plaging av de som må kjøre bil, og ikke minst næringstransportene.

– Vi vet at Oslo-lufta i løpet av få år kommer til å bli kraftig forbedret uten dette tiltaket, hvor blant annet tunge kjøretøy må betale avgift for å kjøre innenfor bygrensa. Dette kan innebære en årlig ekstrakostnad på 1,5 mill. kroner for mange transportselskaper, sier Solberg.

De nyeste lastebilene med for eksempel Euro 6-motorer slipper riktignok avgift.

Norges viktigste logistikk-knutepunkt

– Hva med utfordringene for næringstransportene på Alnabru og i Groruddalen? Spør vi.

– Her har vi tatt grep og lansert en masterplan hvor vi har samlet alle de viktige samferdselsprosjektene i én felles plan med tanke på helhetlige transportløsninger, sier Lae Solberg.

Han mener alle politikere må ta selvkritikk for å ha snakket for lenge om løsninger rundt landets viktigste logistikk-nav. – Men nå tar vi grep med en Alnabru/Groruddalplan med stor betydning for tungtransporten. Blant annet vil vi etablere en tungtransportkorridor fra Nittedal(Gjelleråsen) til Olavsgaard. Denne skal lede trafikken over på E6 eller på sikt ring 4 om Fet (Her må også Akershus fylkeskommune og nabokommunene involveres). Videre foreslår vi E6-lokk ved Furuset. En oppgradert Alnabruterminal skal gi færre trailere totalt ved at mer gods går på jernbane nærmere destinasjonen. Alnabru skal ha trafikkavvikling som sender tungtransporten raskt ut på Østre Aker vei eller E6, med minimal belastning på andre veier, forteller Eirik Lae Solberg.

Til toppen