Gorm Frimannslund og Elisabeth Enger signerer den historiske avtalen som gir forutsigbarhet for jernbanens drift og vedlikehold i fire år framover.
Gorm Frimannslund og Elisabeth Enger signerer den historiske avtalen som gir forutsigbarhet for jernbanens drift og vedlikehold i fire år framover. (Øystein Grue)

– Mer jernbane for pengene

Jernbanedirektoratet og Bane NOR har signert en fire-års avtale om drift og vedlikehold av jernbanens infrastruktur til 30 milliarder kroner.

– Det gjør oss i stand til å bli mer effektive, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR. Avtroppende jernbanedirektør Elisabeth Enger understreker at dette er et positivt og viktig resultat av jernbanereformen.

Avtalen har en verdi på ca. 30 milliarder kroner og omfatter blant annet drift og vedlikehold av jernbanenettet i 2018 for 7,2 milliarder, og med tilsvarende beløp de neste tre år.

Mer forutsigbart

- Nå er det slutt på å sitte og vente på at statsbudsjettet er vedtatt i Stortinget før vi vet hva vi kan legge opp til aktiviteter for drift og vedlikehold det kommende året, sier Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund, og understreker at dette gir større forutsigbarhet, bedre planlegging og mer jernbane for pengene.

- Den avtalen som nå er inngått bygger på den avtalen vi hadde for 2017. Mye er videreført og det viktigste nye er at avtalen nå gjøres gjeldende for fire år. -Det er historisk, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Samtidig var signeringen av denne viktige avtalen den siste embetshandlingen til Elisabeth Enger som jernbanedirektør. Hun har hatt stillingen siden august 2008 og vært sentral i omstillingene av jernbanesektoren.

Til toppen