Plukktruck-serien OPX kommer i mange varianter for ulike plukkeoppgaver.

Med disse vil Still vinne lagrene

Med en helt ny serie plukktrucker håper Still å kapre store markedsandeler mellom plukkreolene.

- Med OPX-serien ønsker vi å gi våre kunder et bredt spekter av kjøretøyvarianter med optimale løsninger for deres individuelle behov, sier Thomas A. Fischer direktør for salg, markedsføring og service hos Still Gmbh.

Han presenterte 7. september den nye serien plukktrucker for internasjonal presse ved Stills fabrikk i Luzzara like utenfor Verona i Italia.

Med Still Easy-rattet, får operatøren et godt grep i alle kjøresituasjoner, og kan gjøre alle hyppige operasjoner uten å ta hendene fra rattet.
Med Still Easy-rattet, får operatøren et godt grep i alle kjøresituasjoner, og kan gjøre alle hyppige operasjoner uten å ta hendene fra rattet.

1,2 - 2,5 tonn

OPX-serien kommer i ni ulike varianter med lastekapasitet fra 1200 kg til 2500 kg med mange ulike kombinasjoner og variasjoner.

En stor nyhet er det nye rattet som erstatter de tradisjonelle styrene på denne typer trucker. Rattet er trapesformet for god ergonomi, og gjør knapper for løfting av gafler, plattformløft og andre funksjoner lettere tilgjengelig enn tidligere, og føreren kan nå dem uten å ta hendene vekk fra rattet. Rattet er justerbart i høyden og har et nyttig display i midten.

På den nye serien er det også mulig å få en førerplattform utstyrt med pneumatisk fjæring. Dette reduserer vibrasjonene føreren utsettes for og gir dermed plukkeren mer komfortabel arbeidsdag.

Høy hastighet

En annen nyhet er høyhastighetsversjonene OPX 20 Plus og OPX 25 Plus. Disse har et 5-hjuls chassis, som sikrer at drivhjulet alltid får nok trekkraft. Disse truckene har også en topphastighet på 14 km/t mot standarden på 12 km/t for kjøring framover uten last.

Truckene kan også utstyres med en hydraulisk løftbar førerplattform som kan heves til 1,2 meter. Det gjør det mulig å plukke på opp til 2,8 meter, noe som gjør at plukktrucken kan brukes på de tre nederste reolene. Plattingen kan heves og senkes mens trucken kjører og svinger, noe som sikrer god effektivitet.

Den nye OPX-serien kan alternativt også brukes i medgjengerdrif ved korte plukkavstander.
Den nye OPX-serien kan alternativt også brukes i medgjengerdrif ved korte plukkavstander. Bilde: Øyvind Ludt

Alle truckene er også utstyrt med medgjengerdrift, som gjør at plukkeren slipper å gå på trucken igjen når det er kort avstand mellom plukklokasjonene.

- Med den nye OPX-serien har vi dratt fra konkurrentene, fordi ingen andre produsenter tilbyr sine kunder et så stort antall varianter trucker, hevder Fischer.

OPX-serien er trolig tilgjengelig for levering i Norge tidlig neste år. 

De ulike modellene i OPX-serien:

OPX 20 / OPX 20 Plus:

Klassisk truck med bæreevne på 2000 kg, som kan ta to paller i lengderetningen. Plus-versjonen har en maks kjørehastighet på 14 km/t mot standardversjonens 12 km/t.

OPX 25 / OPX 25 Plus:

OPX-D 20. 
OPX-D 20. 

Tilsvarende trucker som OPX 20, men med lastekapasitet på 2500 kg.

OPX-D 20:

Dobbeltdekker med lasteevne på 2000 kg, som frakter to standardpaller over hverandre.

OPX-L 20 S og OPX-L 16 S:

OPX-L 20 S med pantograf-løft for optimal arbeidshøyde.
OPX-L 20 S med pantograf-løft for optimal arbeidshøyde. Bilde: Øyvind Ludt

Med bæreevne på 2000 kg og 1600 kg henholdsvis, er disse truckene utstyrt med pantograf-løft av gaflene som gir plukkeren en optimal arbeidshøyde. Lastehjularmene er svært korte, noe som gjør trucken mer fleksibel.

OPX-L 12

Kompakt truck med plass til én pall på gaflene og en lastekapasitet på 1200 kg. Kan løfte pallen opp til ergonomisk arbeidshøyde.

OPX-L 20

Tar to paller etter hverandre og har en kapasitet på 2000 kg, som løfter den fremste pallen opp til ergonomisk høyde.

LTX 50

LTX er en trekktruck laget på samme plattform som OPX, og har en trekk-kraft på fem tonn.

Til toppen