Fra utdelingen av Logistikk- og innovasjonsprisen 2016 under Logistikkdagen på Quality Hotel & Resort Sarpsborg torsdag. Fra venstre: Espen Karlsen, styreleder Fredrikstad Reefer Terminal, Øistein Torp, fra fjorårets logistikkpris-vinner Nor Lines, Thomas Karlsen, daglig leder Fredrikstad Reefer Terminal, Stig Gustavsen og Are Gråthen, begge styremedlemmer i Logistikkforeningen Østfold.
Fra utdelingen av Logistikk- og innovasjonsprisen 2016 under Logistikkdagen på Quality Hotel & Resort Sarpsborg torsdag. Fra venstre: Espen Karlsen, styreleder Fredrikstad Reefer Terminal, Øistein Torp, fra fjorårets logistikkpris-vinner Nor Lines, Thomas Karlsen, daglig leder Fredrikstad Reefer Terminal, Stig Gustavsen og Are Gråthen, begge styremedlemmer i Logistikkforeningen Østfold.

Logistikkpris til Terminalen på Øra

Østfolds Logistikk- og innovasjonspris 2016 er tildelt Fredrikstad Reefer Terminal.

Nå skal Terminalen på Øra tredobles. Med 55.000 palleplasser og 12 ansatte blir terminalen landets største på frys og kjøl.

Daglig leder Thomas Karlsen understreket under utdelingen av årets logistikkpris behovet for en utvidelse for terminalen på Øra.

Den har vært en suksess siden etableringen i 2009. I 2012 ble terminalen utvidet fra 3500 til 9.000 kvadratmeter. Fredrikstad fikk dermed en av landets største terminaler for frossenfisk.

Karlsen fremhever betydningen av at fryseterminalen ligger så nær containerhavnen som det er mulig å komme.

Globalt

Norsk fisk for eksport dominerer i lagerhyllene. Inne i hallen er det fisk fra gulv til tak. Frossen laks og ørret fra Vestlandet og Nord-Norge kjøres med bil til Fredrikstad, lastes om og sendes ut i skipscontainere med kjøling. Fra Borg havn kan de nå store deler av verden.

Tørrfisken kommer ferdig pakket og stues i containere. Thomas Karlsen forteller at lageret også tar imot klippfisk som i hovedsak sendes til Portugal.

Terminalen tar også imot betydelige mengder fisk for Findus, mye er bearbeidede produkter basert på norsk laks.

 

 

Til toppen