Johannson tar imot Coca-Cola

KIEL: Som vi skrev i forrige MT, skal Coca-Cola slutte med transport neste år som følge av omlegging til gjenvinningsemballasje. Torbjørn Johannson i ASKO er mer enn klare til å overta leveransene til NorgesGruppen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kom frem under Johannsons innlegg under Østlandsavdelingens årskonferanse 2. mars.

- Fra mars neste år overtar vi transporten til NorgesGruppen, proklamerte han selvsikkert.

Johannsons innlegg hadde den passende tittelen "ASKO på vei mot 100", og sikter naturligvis til at grossisten ønsker å distribuere 100% av varestrømmen.

- Skal vi klare det, må vi være Norges mest kundeorienterte og effektive logistikkmaskin, sa Johannson.

- ASKO har nå en leveringsandel til NorgesGruppen på nesten 80% og det har skjedd store positive endringer de siste månedene fortalte Johannson.

Konserndirektøren i NorgesGruppen er også direktør logistikk og miljø i ASKO. Han legger ikke skjul på at motivene for å nå 100% er egoistiske.

- Vi ønsker vekst og verdiskapning i egen bedrift, sa Johannson.  

Drikkevarenes nøkkelrolle

Det var på mange måter drikkevarer som la grunnlaget for landets største dagligvarekjede i 1866, da Torbjørns oldefar, Johan, begynte å importere kaffe. Ironisk nok er det nettopp drikkevarer som har vist seg vanskelig å innlemme i ASKOs varestrøm til NorgesGruppen. Melk, øl og mineralvann går unna som varmt hvetebrød i butikkene, men transporten har det i hovedsak vært andre som har stått for.

I flere år har ASKO og NorgesGruppen ligget i en innbitt kamp om distribusjonen med TINE om melk. Da ASKO gikk inn på distribusjonssiden til TINEs konkurrent Q-meieriene ifjor bidro dette til et enda mer forsuret samarbeidsklima mellom de to gigantene. Dette til tross for at NorgesGruppen er TINEs største kunde.

Logistikk som konkurransefordel

Hvorfor ønsker TINE å fastholde sin distribusjon istedenfor å sette det ut til grossistene? Årsakene er naturligvis flere, men en avgjørende grunn er at meierigiganten har definert transportleddet som en viktig del av sin verdikjede. Med egne biler får ikke bare TINE-melken god eksponering på landeveien i form av reklameplakater på hjul, de styrer også markedstilgangen.

Ved TINEs hovedkontor har man for lengst forstått at markedsposisjonen kan svekkes hvis grossistene overtar transporten. TINE holder dermed tilbake med nebb og klør, akkurat som tapperigiganten Ringnes som for øvrig står for distribusjonen av Pepsi.

Coca-Cola satser på sin side at overgangen til gjenvinningsemballasje og de effektiviseringsgevinster det medfører skal styrke drikkeprodusentens markedsposisjon.

Med Coca-Cola "in house", er det øl, mineralvann, ferske brød, aviser og blader som gjenstår før Johannsons hårete ambisjon er i mål.

Powered by Labrador CMS