×
Annonse for

Løsningen på netthandelens utfordringer

Netthandel har forenklet hverdagen til forbrukerne, men den har også ført til helt nye utfordringer for både kunden og handelsaktører. Løsningen Collect In-store gir mulighet for personlige handleopplevelser, selv om kjøpet blir gjort på nett.

  • Annonse produsert av Spoon for PostNord

På nettet kan vi sammenligne hundrevis av butikker i et klikk, jakten på den riktige varen og den laveste prisen har gjort oss mindre lojale. Butikkene sliter med å skape en personlig kundeopplevelse på nett, samtidig ser vi at forbrukerne også savner ekspertisen tradisjonelle butikker kan tilby.

Fakta: Collect In-store

Løsning utviklet av PostNord som ble lansert høsten 2017. Butikker og butikkjeder som også driver nettsalg, kan ved hjelp av Collect In-store enkelt tilby både pakkeutlevering og returer i egen butikk. Butikkpersonalet har alt de trenger i PostNords retail-app. I den kan de ankomstregistrere, hylleplassere og levere ut pakker til mottakeren, akkurat som i PostNords eget nettverk av utleveringssteder. Mottakeren får en varsling i sin forbrukerapp når pakken ankomstregistreres i butikken. Kundene kan enkelt returnere eller bytte varer direkte i butikken ved henting.

Nå kan butikker som selger via nettet, tilby både pakkeutlevering og ta imot returer i butikkene sine. Med løsningen Collect In-store blir butikken rett og slett sitt eget inn- og utleveringssted.

– Dette er en etterlengtet tjeneste for både kundene og netthandelsaktørene, forteller Anders Eggen, fagsjef i PostNord. I et pilotprosjekt PostNord gjennomførte var det så mange som 2 av 3 nordmenn som ville hente i butikk dersom beliggenhet og fraktpris er gunstig.

Les mer om Collect In-store

Hvorfor ønsker kunder å komme til butikken for å hente det de har bestilt på nettet?

– Det kan dreie seg om flere ting. Man får alle fordelene fra netthandelskonseptet, som å handle i fred og ro hjemme i sofaen, på bussen eller hvor som helst når man har tid. Deretter kan man hente pakken i lunsjen uten å måtte gå rundt og plukke varene selv, forteller Eggen.

Butikkene sliter med å skape en personlig kundeopplevelse på nett, samtidig ser vi at forbrukerne også savner ekspertisen tradisjonelle butikker kan tilby.

Foto: Matej Kastelic (kasto80@yahoo.com)

To tendenser som preger dagens netthandel er forbrukernes høyere krav til leveringstid og en stor andel returer.

– Når kunden har mulighet til å hente i butikken kan hun enkelt benytte seg av de ansattes ekspertise, sier Anders Eggen, fagsjef i PostNord.

– Dette er behov som Collect In-store svarer på. Tjenesten gjør det enklere å tilby fri frakt eller ekspresslevering. I tillegg gir det kundene en trygghet at returer kan løses enkelt og raskt. Klær, sko og produkter med høy «klemme-og-kjenne-faktor» er det som returneres mest. Med Collect In-store kan returen løses på stedet, før varene i det hele tatt har kommet over dørterskelen hjemme.

Nordmenn kjøper sportsartikler på nett i høyere grad enn våre nordiske naboer og i nesten to tredjedeler av tilfellene henter norske forbrukere varer de har kjøpt på nettet på et utleveringssted. Det ligger et stort potensial i Collect In-store for aktører som selger dyrere og mer nisjeprodukter som sportsutstyr.

– Når kunden har mulighet til å hente i butikken kan hun enkelt benytte seg av de ansattes ekspertise. Det kan dreie seg om kjøp av ski hvor kunden har behov for å få hjelp til å tilpasse og sette sammen skipakken, eller kjøp av en pulsklokke hvor det trengs hjelp til installering. Når kunden er i butikken har man også mulighet til å anbefale tilleggsprodukter og gjøre mersalg, legger Eggen til som en viktig fordel med Collect In-store.

For å kunne forbedre handleopplevelsen for dine kunder, er informasjon essensielt. På nettet er det lite rom for toveis-kommunikasjon, flere butikker benytter seg derfor av Collect In-store for å få et bedre bilde av kundenes opplevelse. Så fort kunden inviteres inn i butikken åpnes det opp flere muligheter for å måle tilfredsheten. Kunden får en SMS etter hun har hentet varen med spørsmål om hvor fornøyd hun er med leveransen. Denne dataen kan butikken bruke for å forbedre og se akkurat hvor fornøyde kundene er.

Les mer om PostNords vinnende logistikk.

Til toppen