UniCarriers salgsansvarlige Espen Bekkevold brukte Göteborgsmessän til å presentere en ny generasjon trucker. Foto: Per Dagfinn Wolden

Energisk, ergonomisk og effektiv

UniCarriers nye el-drevne motvekts-truck TX3 er miljøtrucken fremfor noen, skal vi tro truckleverandøren selv.

UniCarriers slo på stortromma da selskapet brukte Göteborgsmessän nylig som plattform til å presentere sin nye generasjon trucker for et hundretalls kunder og forretningsforbindelser.

Miljøbevisst

- Miljø er i fokus på våre tre E – lavere energiforbruk, utmerket ergonomi og håndtering med høyere effektivitet, forteller UniCarriers salgsansvarlige i Norge, Espen Bekkevold til Mtlogistikk.

- De nye modellene fås i både tre- og firehjulsutgaver, som alle kan klare høydeløft opptil syv meter, sier Bekkevold. UniCarriers har presentert 10 nye modeller i TX-serien med flere energibesparende teknologier og forbedret ergonomi.

- TX`en ble riktignok presentert på forsommeren, men vi fant det likevel riktig å gjøre ekstra stas på Nordens viktigste transport- og logistikkmesse, forteller Bekkevold. Seriens kjennetegn er energieffektivitet med et forbruk på 4,2 kWh. Ifølge Bekkevold er TX en av de mest økonomiske elektriske motvekts-trucker på markedet.

– I tillegg scorer serien poeng med omfattende utstyr innen sikkerhet og ergonomi, sier Bekkevold.

– TX3 finnes i tre forskjellige chassislengder. Alle modeller er beregnet til løftehøyder på opp til syv meter og oppnår en kjørehastighet på opp til henholdsvis 16 og 17 km i timen for TX3 og TX4, sier Bekkevold som også understreker at chassiset på TX er skreddersydd til føreren og gir maksimal ergonomi og komfort.

En energisk klasse

- Vi har oppgradert vår klassiske TX3-gaffeltruck for å gjøre den til den perfekte elektriske motvekten. Den nye TX3 er nummer 1 i sin klasse på energireduksjon. TX3s unike, transparente frontpanel gir utmerket sikt i alle retninger. Lavt inn- og utgangstrinn. Bredt, stort og flate gulv gjør det enkelt å komme inn og ut av trucken. TX3 er tilgjengelig i forskjellige modeller, og tilbyr maksimal løftekapasitet fra 1,25 til 2 tonn, og en løftehøyde på opptil 7 meter, forteller Bekkevold.

- MX er en er en annen eldrevet motvektstruck med en løftekapasitet som er ekstra imponerende i forhold til størrelsen. Det unike styringssystemet – der bakhjulene kan dreies til en vinkel på over 100 grader, og individuelle drivmotorer som roterer i motsatt retning av forhjulene – gir trucken svært smidig styring og mulighet for å snu innenfor truckens egen lengde. Trucken har stativmontert LED-belysning, automatisk parkeringsbremse, automatbremse i bakker og LCD-fargeskjerm, sier Bekkevold.

Til toppen