Urban e-Truck ser futuristisk ut, men er likevel spesifisert slik at den kan være i produksjon om kort tid.

Daimler viser fremtidsvyer

Akkurat som for to år siden viste Mercedes-Benz sine fremtidsvyer for verdenspressen kvelden før den offisielle pressedagen for nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover. Og fremtiden er like rundt hjørnet, skal vi tro den tyske kjøretøyprodusenten.

Det er i ferd med å bli en tradisjon at Mercedes-Benz lar oss få kikke inn i krystallkulen i forbindelse med IAA. For to år siden var det Mercedes-Benz Future Truck 2025, den selvkjørende lastebilen, som sto på programmet. I kveld, 20. september, var det Mercedes-Benz Urban eTruck, den helelektriske treakslede distribusjonsbilen som sto i fokus, sammen med blant annet Mercedes-Benz Vision Van. Vi har hatt en liten forhåndsomtale av begge her på AT.no.

Slik ser den ut

Det nye nå er at vi får se hvordan Urban eTruck ser ut. Informasjonen vi tidligere hadde tilgang til, viste en maskert bil. Det er ingen tvil om at Urban eTruck har et betydelig slektskap til Antos, som er den tunge distribusjonsserien fra Mercedes-Benz. Urban eTruck har imidlertid et langt mer fremtidsrettet utseende, med særdeles myke og aerodynamiske linjer. Det siste er viktigere enn bare utseendet. Med strøm som drivkraft er aerodynamikken viktig for å få størst mulig rekkevidde.

Vi skal ikke gå dypt inn i teknikken, men måten Mercedes-Benz presenterer bilen på, indikerer at den kan være produksjonsklar om relativt kort tid. Hovedpunktene er at det er snakk om en treakslet distribusjonsbil med batterikapasitet på 212 som skal være tilstrekkelig til en rekkevidde inntil 200 km. De to hjulnavmotorene yter hver 125 kW, og det skulle tilsvare ca. 340 hk ut på hjulene.

Batteripakke og det elektriske utstyret gir en ekstravekt på 1700 kg sammenlignet med en tilsvarende Antos. Fra EU-hold er det imidlertid mer enn antydet at elektriske lastebiler kan tillates med ett tonn høyere totalvekt enn tilsvarende dieseldrevne biler. Når man vet at en distribusjonsbil sjelden utnytter vektkapasiteten fullt ut, kommer Urban eTruck gunstig ut.

Mer digitalt

Vi ser mye fra Antos innvendig også, men førerplassen er vesentlig mer digital. Blant annet kan sjåføren følge med på ladningsgrad og energiforbruk på en 12,3-tommers skjerm. Navigasjon som tar hensyn til størst mulig rekkevidde for et elektrisk kjøretøy også en del av instrumenteringen. Flåtestyringsprogrammet FleetBoard er selvsagt integrert i Urban eTruck, men er tilpasset mest mulig effektiv bruk av et elektrisk kjøretøy.

Også andre digitale tjenester kan leveres med Urban eTruck. Det gjelder blant annet en smart-klokke som kan fortelle sjåføren hvor mye batterikapasitet som er igjen, hvor lenge det er igjen til lovpålagt hvile må tas og hvor lang kjøretid som gjenstår i løpet av arbeidsdagen. Også et nettbrett som kan gi bileier og sjåfør «alt» av informasjoner er på trappene.

21. september er pressedag på IAA, og 22. september åpner portene for publikum. Utstillingen avsluttes 29. september.

Til toppen