Nye Volkswagen e-Crafter.

Åpner for bestilling av e-Crafter

De første bestillingene av e-Crafter fra norske kunder var klare samme dag som det ble mulig å handle den store nulluslippsbilen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På pressedagen av den internasjonale nyttekjøretøymessen IAA i Hannover, som åpnet 19. september 2018, presenterte Volkswagen Nyttekjøretøy den nye helelektriske varebilen e-Crafter. Samme dag åpnet Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge for bestilling av nye e-Crafter.

Fra september kommer den 136 hk (100 kW) sterke e-Crafter som et nytt tilskudd i Crafter-familien, og blir dermed merkets første store nullutslippsvarebil.

Lanseringen av den høybygde elektriske varebilen markerer også starten på en
elbiloffensiv: I tiden fremover vil Volkswagen Nyttekjøretøy satse stadig sterkere på å
utvide sitt modellutvalg med del- og helelektriske biler.

Volkswagen e-Crafter kommer som varebil med L3H3-karosseri og med et fast høyt standardutstyrsnivå. Den leveres først som 3,5 tonn totalvekt med ca 950 kg nyttelast. Volkswagen e-Crafter vil koste 630 000 kroner eks. mva i Norge. Dette inkluderer standardutstyr til en verdi av ca. 52 000,- i forhold til en Crafter med dieselmotor.

Allerede før markedslanseringen ble den nye e-Crafter tildelt «den europeiske transportprisen for bærekraft i 2018» i kategorien «Vare-og lastebiler».

Bygget rekkevidde etter behov

Litium-ion-batteriet er plassert nedsenket og plassbesparende i vareromsgulvet i e-Crafter, slik at varerommet i den 2590 mm høye varebilen kan utnyttes til fulle. Det gir et totalt lastevolum på 10,7 m3.

Den nye e-Crafter er utviklet med tanke på alle som driver virksomhet i bykjernen:
Leverandører innen bud- og logistikkbransjen, håndverkere eller energileverandører.
Rekkevidden på opptil 173 km iht. NEFZ og en toppfart som bevisst er begrenset til 90 km/t. Dette skal gjenspeile de faktiske kravene som stilles til byvarebilen i hverdagen.

Interiøret i e-Crafter.

Grunnlaget for konfigurasjonen ble lagt gjennom grundige mobilitetsanalyser. Som
forberedelse til utviklingen av e-Crafter, studerte Volkswagen Nyttekjøretøy over 210.000
kjøreprofiler som var samlet inn fra over 1500 kunder.

Studiene viste at flesteparten av førerne kjørte mellom 70 og 100 km per dag. Og det er nettopp slike avstander – ofte kjennetegnet av hyppige start og stopp – den nye e-Crafter er konstruert for.

Ved utformingen av denne bilen fokuserte Volkswagen Nyttekjøretøy derfor ikke på å oppnå
lengst mulig rekkevidde, men derimot en rekkevidde som var relevant for faktisk bruk.

Konseptet gjør det mulig å redusere batteristørrelsen, noe som igjen bidrar til en lavere pris. Ved lanseringen får den nye e-Crafter en pris fra 630.000 kroner (Norge).

Understellet til den nye modellen blir i likhet med alle andre Crafter-modeller produsert ved fabrikken i Września i Polen. Sluttmonteringen av e-komponentene finner sted ved
hovedfabrikken til Volkswagen Nyttekjøretøyer i Hannover.

Basert på andre generasjon Crafter

Den nye e-Crafter ble utviklet parallelt med modellene med utslippsoptimerte Euro-6-
dieselmotorer (TDI). Det er flere fordeler ved at e-Crafter ble konstruert som en elektrisk
versjon av andre Crafter-generasjon fra grunnen av og ikke har blitt ombygget til elektrisk
drift i etterkant, ifølge Volkswagen. Det bidro blant annet til at Volkswagen Nyttekjøretøy kunne utnytte arkitekturen i den store varebilen optimalt når de integrerte de elektriske
drivverkskomponentene.

Litium-ion-batteriet er plassert nedsenket og plassbesparende i vareromsgulvet i e-Crafter, slik at varerommet i den 2590 mm høye varebilen kan utnyttes til fulle. Det gir et totalt lastevolum på 10,7 m3.

Også andre viktige mål i varerommet skal kunne utnyttes fullt ut, som den innvendige bredden på 1380 mm og høyden på 1861 mm. Maksimalt tillatt nyttelast er fra 0,975 til 1,72 tonn (avhengig av utførelse).

«Elektromotor, girkasse og differensial»-modul

Elektromotoren er integrert helt foran i e-Crafter. Det dreier seg om en synkronmotor av
typen EEM85 med maksimal effekt på 136 hk (100 kW) og et maksimalt dreiemoment på 290 Nm.

Kraftoverføringen til forakselen skjer via en ett-trinns automatgirkasse som er tilpasset nyttekjøretøy (EQ 290).

Motor, girkasse og differensial danner en kompakt modul. Hele denne enheten produseres ved komponentfabrikken i Kassel.

Andre tekniske elementer i fremdriftssystemet omfatter motorstyreenheten og den såkalte effektelektronikken. Sistnevnte styrer høyvoltsstrømflyten mellom batteriet og elektromotoren. Effektelektronikken omdanner likestøm (DC) som er lagret i litium-ion-batteriet, til vekselstrøm (AC). En DC/DC-omformer sørger for 12V-strømforsyningen i bilen.

Elektromotor med høyt dreiemoment

Elektromotorer leverer maksimalt dreiemoment så å si fra stillstand. Det gir e-Crafter gode akselerasjons-egenskaper.

En stigeevne på 20 prosent gjør at e-Crafter skal klare seg også godt der det går bratt oppover i byen.

Samtidig er nullutslipps-varebilen svært nøysom, ifølge VW: med 0,975 tonn nyttelast vil strømforbruket ligge på 21,54 kW/100 km ved blandet kjøring.

Ladet opp til 80 prosent på 45 minutter

Ved en CCS-ladestasjon med 40 kW (likestrøm) lades batteriet (energikapasitet på 35,8
kWh) opp til 80 prosent på 45 minutter.

CCS er forkortelsen for det internasjonalt standardiserte Combined Charging System – lading med likestrøm, som er standard med e-Crafter.

Ved bruk av en veggboks med vekselstrøm på 7,2 kW tar det 5:20 timer før batteriene er fulladet. Dette gjøres vanligvis om natten i depotet hos de respektive firmaene.

Førerassistent-, komfort- og infotainment-systemer

- Naturligvis kan e-Crafter leveres med det nyeste innen førerassistent-, komfort- og
infotainmentsystemer, skriver Volksvagen i en pressemelding.

Standardutstyret omfatter parkeringssensorer foran og bak inkludert sidebeskyttelse (16 ultralydsensorer fordelt rundt på bilen reduserer risikoen for skader på egen eller andres bil ved manøvrering og parkering på trange steder), et multifunksjonskamera (foran) og et ryggekamera.

Crafter er også som standard utstyrt med multikollisjonsbrems (kan bidra til å hindre
følgekollisjoner). Sidevindassistent er også standard.

Annet standardutstyr på den nye e-Crafter, er LED-lykter (nærlys, fjernlys og kjørelys), automatisk klimaanlegg (Climatronic), oppvarmede seter, varmepumpe og oppvarmet frontrute, komfortseter og Discover Media navigasjonssystem inkludert App-Connect (integrasjon av smarttelefonapper), stemmestyring og mobiltelefongrensesnitt.

Den mobile online-tjenesten Car-Net Guide & Inform leveres som ekstrautstyr.

Testet i daglig bruk

Volkswagen Nyttekjøretøy involverte europeiske storkunder i utviklingen. Erfaringer og forslag fra flåteadministratorer ble studert og analysert for å forberede e-Crafter optimalt på den krevende hverdagen som venter.

Ganske nøyaktig 25 ledende virksomheter fra Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sverige deltok i den endelige testingen av e-Crafter. De integrerte en flåte på 38 førproduksjonsmodeller i kjøretøyparken sin.

Nullutslippsvarebilen mestret denne feltutprøvingen på en suveren måte, ifølge VW. Selv under «delvis svært krevende betingelser ble en gjennomsnittlig rekkevidde på 100 km oppnådd i daglig drift».

Powered by Labrador CMS