THEO TESTER: BYD ECB80

Trucken er preget med ECB70 på siden, men er en åttetonner. I BYDs systemer handler det kun om å endre motvekten.

Solid kraftpakke

Vi har testet den største modellen i BYDs nye ECB-serie. Dette er en solid og lettkjørt truck, hvis største fortrinn er BYDs eget litium jernfosfat-batteri.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BYD ECB80

Lengde: 3550 mm
Lastekapasitet: 8000 kg
Løftehøyde: 3300 mm
Egenvekt: 13300 kg
Batteri testtruck: 1280/80 Ah/V
Maks tilgjengelig batteri: 1360/80 Ah/V

Kinesiske BYD, som står for Build Your Dreams, har lenge produsert gaffeltrucker, men det er enn så lenge ikke introdusert på det norske markedet – i motsetning til selskapets busser og personbiler som flittig trafikkerer norske veier. I fjor utvidet BYD truckporteføljen med motvektstrucker på seks til åtte tonn, og vi har fått teste den tyngste varianten.

Den brede frontakslingen med tvillinghjul, krevde litt tilvenning. Men etter at kjøreinnstillingene ble justert (raskere energiforsyning og justert kurvekontroll), ble manøvreringen enkel og grei.

Trucken vi har kjørt er den samme som sto utstilt under fjorårets LogiMat-messe i Stuttgart. Da var den imidlertid en sjutonner. BYD bruker nemlig samme chassis for de ulike løftekapasitetene, bare motvekten endres. Sjutonneren er på den måten blitt oppgradert til en åttetonner, selv om klistremerkene på siden fortsatt indikerer sju tonn: ECB70.

Romslig

Veien inn til førerplassen går via tre solide stigtrinn, som finnes på begge sider av trucken. Et ekstra lite håndtak for høyre hånd, hadde vært et pluss.

Førsteinntrykket er en solid, men kompakt gaffeltruck. Trucken skiller seg ut med en iøynefallende blåfarge, men også med tre solide stigtrinn på begge sider av trucken. Trinnene er sjenerøse hva størrelse angår, og håndtaket på venstre side gjør det enkelt å klatre inn i førerkabinen. Med høyre hånd kan vi bruke håndtaket på døren, men det er akkurat utenfor vår rekkevidde. Et ekstra håndtak på batteridekselet ville vært en forbedring.

Dørene er hengslet slik at de står godt utenfor rammene av truckprofilen når de er åpne, og det er med andre ord alltid fornuftig å ha dørene lukket ved kjøring. Skyvevinduene og bakvinduet gir god nok ventilasjon, og en vifte bak høyre skulder kan bidra litt ekstra. Døråpneren på innsiden er litt vanskelig å nå.

Det er god plass til føttene og pedalene er lett tilgjengelig. Bremsepedalen brukes sjelden, da motorbremsen er svært effektiv.

God arbeidsplass

Førerhytta er romslig og er en strålende arbeidsplass. Setet er levert av Grammer og gir god støtte og er lett å justere. Det oransje setebeltet er ikke lett å overse. Setet er i riktig høyde og det er god plass til føttene. Begge pedalene er lett innenfor høyre fots rekkevidde.

Bak en svært robust dør, finner vi batteriet på 1280 Ah/80V, som kan oppgraderes til 1360 Ah. I praksis vil man ikke åpnet døren ofte. Batteriet er vedlikeholdsfritt og har en garanti på 8 år/10.000 timer.

Takket være de smale takpilarene er sikten både forover og bakover svært god. Det er også sikten gjennom masten. Likevel måler vi en litt større blindsone enn gjennomsnittet ved løftehøyder opptil to meter. Dette er først og fremst grunnet sideshift-løsningen fra Cascade som trucken har påmontert. Nede til høyer ved frontruten er det montert en skjerm som viser ryggekameraet. Det kunne med fordel vært vinklet mer mot føreren. Til tross for den romlige førerhytta, er antallet lagringsmuligheter begrenset. Vi finner bare en liten skål på venstre side av dashbordet og en koppholder.

Forutsigbar masthåndtering

Totrinnsmasten på 3300 mm leverer som forventet. Løftehastigheten er litt høyere enn gjennomsnittet for denne truckklassen, og løftet føles stabilt og trygt. Dekkene er luftfylte og det vi føler en lett gynging når vi håndterer tung last. Kompakte gummihjul er mulig å få som tilvalg.

Trucken er utstyrt med bluespot-lys foran og bak, og ekstra rødt markeringslys rundt hele trucken for ekstra sikkerhet.

Masten styres med minispaker på høyre armlene, og er de samme vi tidligere har brukt på BYDs lettere truckvarianter. Armlenet justeres enkelt til ønsket posisjon. Ved maks tilt bakover løftet godset helt opp fra bakken. Dermed vil det ikke skade lagergulvet å senke godset helt ned. Tilthastigheten kunne gjerne vært litt høyere.

Litt vrien

Dashbordet er enkelt og effektivt, men mangler litt oppbevaringsmuligheter.

Å kjøre og spesielt å styre BYD ECB80 trenger litt tilvenning. Akselerasjon har en forsinkelse før trucken rykker til som ikke er behagelig. Forakslingen har doble dekk, og er bredere en resten av chassiset. I begynnelsen er det vanskelig å bedømme truckens bredde helt korrekt – spesielt gjennom vår testbane med litt slalåmsvinger. Det hjalp heller ikke at servostyringen var for treg. Svingkontroll-funksjonen var også altfor tydelig. Etter litt justeringer ble ytelsen til åttetonneren langt bedre, og forhåpentligvis har vi gitt BYD et hint om hva som bør være standardinnstillinger fra fabrikken fremover.

Med de nye innstillingene kjørte vi både med kjøremodusene H (maks) og M (moderat) i testbanen vår. Konklusjonen er at ytelsen er helt i samsvar med gjennomsnittet i denne truckklassen. Det samme gjelder energiforbruket. Med M-innstillingen åpner vi en reell kjøretid på ni timer med det største litiumjernfosfat-batteriet på 1360Ah/80V (LiFePo). Batteriet på testtrucken var på 1280 Ah, og gir en halvtime kortere driftstid før det må lades.

Justerbart armlene med minispaker for å styre masten. Tommelbryteren styrer kjøreretningen.

Pluss og minus

+

  • Litium jernfosfat-batteri
  • Forutsigbar
  • Solid ytelse

-

  • Håndtak ved innsteg
  • Døråpning
  • Lydnivå på ryggevarsler
  • Responstid på akselerasjon
  • Lagringsplass

Ønsker man å kjøre mye lenger og intensivt, kan batteriet lades når som helst uten bekymringer. Med en kraft på 32 kW, har BYD en av de kraftigste laderne på markedet. Full-lading krever tre til fire timer. Én times lading gir omtrent to timer driftstid.

Konklusjon

Med ytelse på gjennomsnittet gjør BYD ECB80 de som forventes v den. Arbeidsplassen er god og sikten er grei nok. I tillegg til forbedringsområdene vi allerede har nevnt, må også den svært høye varslingen ved rygging nevnes. Med toppmålinger på over 98 dB i førerhytta er dette altfor høyt. Bortsett fra det er trucken solid bygget og føles veldig trygg.

Den største fordelen er utvilsomt batteriet fra BYDs egen batterifabrikk, som kommer med en garanti på åtte år eller 10.000 timer. Erfarne forhandlere i Nederland er svært positive til BYDs batterier. Det er vedlikeholdsfrie, og når de først er montert holder de seg der de skal: i trucken. Det er ikke uten grunn at merkets slagord er: «Skift mening – ikke batteri».

Powered by Labrador CMS