
Fire-dobling av nettsalget fra Vinmonopolet
Dramatisk endrede kjøpevaner gjorde Vinmonopolet langt mer nettbasert «over natten» i fjor. Det har kommet for å bli, mener eLager-sjef Tom Hamre.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I et anonymt, grått lokale tre kvarter utenfor Oslo holder Vinmonopolets eLager til. Gjennom lageret går alle leveringene fra Vinmonopolets nettbutikk, en tjeneste som de fleste kanskje ikke kjente til – før i fjor.
- Det var en «wake-up call» 12. mars i fjor, sier Tom Hamre, som er leder for eLager i Vinmonopolet.
- På det meste var vi 51 stykker som jobbet her i fjor, sier Hamre.

Normalt har de ni hel- og deltidsansatte, i tillegg til sju innleide gjennom vikarbyrå.
- Klarte dere holde åpent hele tiden?
- Ja, det gjorde vi. Vi lå i forkant hele tiden, og kom oss gjennom det med «blod, svette og tårer», sier Hamre.
- Alle måtte tilpasse seg, men vi fikk det til, sier han.
- For eksempel måtte flere lære seg andres oppgaver, sier Hamre.
Dette gjorde de i tilfelle ansatte for eksempel måtte i karantene.
- Og kompetanseheving gir mestringsfølelse, som igjen gir større forståelse for hverandres oppgaver. Da får vi gjensidig respekt for hverandre, sier eLager-sjefen.
Som et skilandslag
Organisasjons- og teamledelse blir tematikken til Hamre på Transport & Logistikk 2021.
- Det er som et skilandslag, eksemplifiserer han.
Det handler om å få et team til å spille på lag, samtidig som de skal kunne utvikle individuelle ferdigheter.
- Jeg tror det er viktig for en leder å bli ordentlig kjent med de ansatte, og skape gode relasjoner mellom lederen og teamet.
- Vi ser at folk gjerne blir her lenge.
Setter pris på kresne nordmenn
En av utfordringene til eLageret er de store sesongsvingningene, som må planlegges i god tid. Det er juleperioden som er mest hektisk.

- Vi begynner å planlegge jula allerede på nyåret – først og fremst ved å evaluere julesesongen som akkurat har vært, sier Hamre.
Samtidig har kresne ganer blant befolkningen gjort sitt til at logistikken må være optimal.
- Ola Nordmann har blitt mye mer bevisst de siste årene, og det syns jeg er moro.
- Da er det trender vi må følge med på, og vi ser at det går i sykluser.
- Litt som motebransjen, hvor stilen kommer tilbake etter 30 år? - Ja, litt sånn, sier Hamre.
Av de 27.000 produkttypene Vinmonopolet fører er 19.000 av dem på ett eller annet tidspunkt innom eLager i løpet av året.
Netthandel forblir
Men om trendene svinger i sykluser, tror Hamre at en del av handlemønstrene som har dukket opp gjennom pandemien vil fortsette fremover.
- Vi har blitt mer kjent i markedet, og vi har jo ikke anledning til å markedsføre oss, sier han og peker på et godt eksempel på en type handling han tror vil bestå:
- Folk bestiller vin til hytta, så kan de plukke opp varene når de gjør unna handlingen på butikken i stedet for å stå i kø til Vinmonopolet, sier han.
Alle utsendelser herfra går med Posten/Bring, til Post i Butikk. De ansatte som utleverer pakkene, har da samme plikt til å sjekke legitimasjon som ved annen alkohol-kjøp.
I perioden januar/februar 2021 opplevde eLager en økning i omsetningen på 418 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
- Når sånt skjer blir man enten handlingslammet, eller så må man brette opp ermene, sier Hamre.
Kledt i t-skjorte viser i hvert fall Hamre at handlingslammelse ikke var aktuelt.