OPP I SKYEN: Ove Gjelstenli forteller om en godt besøkt snikpremiere av Maritechs nye TMS under Transport & Logistikk 2022 på Gardermoen

Maritech viste sitt nye skybaserte TMS

– Dette er neste generasjons TMS, sier forretningsutvikler Ove Gjelstenli om systemet som vil være klar til kundelansering neste år.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et av de viktigste satsingsområdene hos Maritech det siste året, har vært utviklingen av et helt nytt skybasert Transport Management System (TMS). Målet er å utvikle et system med god prosess-støtte og brukervennlighet, og gi kundene et moderne, sikkert og skalerbart system som også enkelt skal kunne tas i bruk i andre land – i og utenfor Europa.

Systemet er såkalt «born in cloud», altså laget helt fra scratch med tanke på å være skybasert. For å få til en dette, har Maritech trukket veksler på både selskapets spesialister på skyapplikasjoner og de kundenære logistikkekspertene som ble en del av Maritech etter Timpex-oppkjøpet i 2020.

OVERSIKT: Det nye TMS-et er i stor grad kart-basert, og er laget for å forutse mulige problemer.

– Det er den skyreisen som ligger i bunn, slik at vi får med alle fordelene med å ha systemet i skyen. Det handler blant annet om sikkerhet og tilgjengelighet. Dette blir det første skybaserte forretningssystemet vårt for logistikk, og vi forventer at det blir raskere og enklere implementering, der kundene også vil få tilgang til nye e-læringsverktøy. Dessuten vil hyppige oppdateringer og oppgraderinger bli automatisert, uten at kunden trenger å gjøre noe selv, sier forretningsutvikler Ove Gjelstenli på standen til Maritech under Transport & Logistikk, der det nye TMS-et ble vist frem for første gang.

Skal forutse problemene

Han forteller at brukergrensesnittet er kartbasert og at brukerne aktivt jobber i kart i planlegging av driften sin.

– Tanken er at vi skal bygge et system som skal forutse problemene på forhånd. Og at vi har et solid varslingssystem slik at operatørene kan ta tak avvikene. Vi lager et system som gjør hverdagen bedre og enklere for kundene, og hjelper dem å nå sine bærekraftsmål gjennom rapporter og analyser, sier Gjelstenli.

Han forteller at utviklingen av systemet er en solid laginnsats hos Maritech, som så langt har brukt over 125.000 utviklingstimer på å utvikle skyplattformen Maritech Cloud.

Nordvesttransport er valgt ut som pilot nå i høst, og skal etter planen skal de gå live med systemet innen utgangen av første kvartal neste år. Tanker er at TMS-et vil bli gjort tilgjengelig for andre kunder i andre halvår 2023.

Rutinerte transportfolk og kreative utviklere

Rutine: Jørn Byrkjeland var med på å starte Timpex for over 30 år siden. I dag er han svært sentral i arbeidet med nye Maritech TMS.

Jørn Byrkjeland har jobbet tett med transportnæringen helt siden han var med på å starte Timpex for over 30 år siden. I dag er han svært sentral i arbeidet med nye Maritech TMS, der han har ansvaret for prosessbeskrivelser og kundeperspektivet.

– Fra starten av var den viktigste oppgaven min å sette utviklerne inn i hverdagen og prosessene til kundene våre. Fortelle om hvem kundene er, hvilke utfordringer de har, hva de ønsker seg, hvordan de bruker Timpex TMS, for å nevne noe. Vi dro tidlig ut og besøkte flere av dem sammen, for å sikre at alle i prosjektet har et solid innblikk i kundens perspektiv.

NYE KREFTER: Maritech har styrket utviklingsteamet kraftig i det siste, blant annet med seniorutvikleren Petter Braute.

På utviklingssiden er det den svært erfarne seniorutvikleren Petter Braute som leder arbeidet. Han kom inn i Produkt & Teknologi-teamet i Maritech våren 2021, der han raskt fikk en nøkkelrolle og ansvaret for å løfte fortollingsløsningen til sky. Et oppdrag han utførte med glans før han tidligere i år gikk over til å jobbe med TMS på fulltid.

– Jeg er også helt enig med Jørn i at det er skikkelig motiverende å skape moderne løsninger som skal være de beste i markedet. Det at vi for eksempel gjør at man ved hjelp av integrasjoner og livedata kan tilby en helt overlegen visualisering og presentasjon av oppdrag, kjøretøy og CO₂-utslipp for ulike ruter. I teamet jobber vi hardt med mye funksjonalitet som skal utvikles, og fokuserer strukturert på konkrete områder i sprinter. Til slutt ser vi alle frem til å levere et knallbra produkt, som vi også vil fortsette å videreutvikle i lang tid fremover, sier Braute.

Rimelig investering

Ove Gjelstenli forteller at systemet blir tilgjengeliggjort som Saas (software as a service), noe som gjør inngangsbilletten lav.

– Det skal være forutsigbart for kunden. Det er ingen stor investeringskostnad og enkelt å komme i gang. Dessuten er det lett å skalere opp og ned antall brukere og lisenser, sier han.

Det er lagt ned stor innsats i å sørge for at det nye TMS-et effektivt samhandler med andre systemer, enten det er et ERP-system eller andre driftssystemer kunder måtte bruke.

Powered by Labrador CMS