Lyset på stigen skal gjøre det enkelt å finne veien for de som har falt i sjøen.

Lysende redningsstiger kan redde liv

Mørke netter, høye kaier og få redningsstiger er utfordrende for folk som faller i sjøen. I Stavanger tok havnen initiativ og man har funnet en løsning, som kan redde liv.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Løsningen som Stavangerregionen Havn har utarbeidet sammen med Rogaland brann og redning, Rønning Elektro og og R. Stahl Tranberg, bidrar til å redde liv, slår Maritimt Forum fast.

De påpeker at langs kysten har høye kaier med for få redningsstiger, i mange år vært utfordrende for folk som faller i sjøen. Ulykker som dessverre har gitt et negativt tilskudd til drukningsstatistikken. Stavanger Havn er omkranset av restauranter og puber, med et yrende liv langs kaiene på kvelds- og nattetid året rundt. Det har skjedd tragiske drukningsulykker i byen de siste årene.

Ville finne løsning

Dette ville Stavanger Havn gjøre noe med og inviterte de tre andre samarbeidpartnerne med med på en idédugnad, for å forbedre forholdene.

- Stavanger Havn har liten forskjell på flo og fjære, men utfordringer med at indre kai oversvømmes når en får stormflo. Det vil si at noen av stigene med belysning ville komme under vann når stormflo inntreffer. I tillegg måtte man ta hensyn til at store skip av og til klemmer fendrene flate. Når de gjør dét, treffer de også stigene som er montert mellom fendrene. Hærverk av installasjonene var også et moment man måtte ta hensyn til, forteller Maritimt Forum.

Valgte nøye

Testing av en spesiell type belysning startet i januar 2021– i regn og vind. Det første som måtte testes var hvilke farger som ga best belysning på stigene. Valget falt på gul RAL 1016-maling, blir det opplyst.

- Testkriteriene for lys var at belysningen kunne stå under vann i noen timer. Dessuten skulle lyset ikke blende navigatørene på skip, som anløp havnen. De skulle også lyse cirka to meter ut i sjøen , fordi folk om falt i, skulle kunne oppfatte lyspunktene ved kai-stigene fra der de lå. Rogaland brann og redning var delaktige i å teste ut hvilke farger som ga best resultat, ut fra disse kriteriene, opplyses det.

De tekniske data

Ifølge Maritimt Forum ga LED-lys med en fargetemperatur på 4000 kelvin best resultat.

De forklarer på sine nettsider:

«LED-belysningen har en IP grad på IP66/68, med ferdig montert kabellengde på 25 og 50 meter. Dette er en helt tett Ex versjon med LED innsats i et rør, som er montert i en beskyttelseshette i rustfritt stål, SS316L. Kablene er lagt i rør støpt ned i kaien, bort til nærmeste elektriske skap.

Belysningen ble montert mellom stigevangene oppe på kaien. Dette for at skip ikke kan klemme de flate, og de heller ikke blir eksponert for hærverk. Forventet levetid er beregnet til cirka 100.000 timer. De har nå allerede vært i funksjon i et halvt år og stått under vann gjennom vinterens stormflo, opplyser Maritimt Forum.

- Meningsfullt

- For oss på R. Stahl Tranberg har dette vært et meningsfullt prosjekt å være med på. Når man i tillegg har fått utallige nye forespørsler fra forskjellige havner langs kysten, ser vi at her er det et behov, som vi forhåpentligvis har funnet en meget god løsning på. Å få være med og bidra til å kunne redde liv, er én av de mest meningsfulle forretningsmodellene en kan ha, sier Arne Søllesvik, Sales Director Marine- and Helideck Solutions.

Powered by Labrador CMS