Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Hav Lines skip Norwegian Gannet slaktet fisk ved merdkanten og fraktet fisken direkte til eget mottaksanlegg i Hirtshals. Det var en soild snarvei fremfor å frakte fisken fra Vestlandet og Nord-Norge med lastebil.

MT-pris-vinner avvikler driften i Norge

Genial lakselogistikk viste seg å ikke være lønnsom. 

Publisert Sist oppdatert

– Det er med tungt hjerte at man nå har truffet beslutningen om å avvikle driften i Hav Line. I samråd med kunder, leverandører og ansatte vil vi nå planlegge for en styrt avvikling knyttet til alle aktiviteter om bord, sier daglig leder Eirik Rosenberg til iLaks.

85 ansatte i rederiets norske virksomhet blir rammet. 

Hav Line Gruppen ble etablert for å effektivisere transport og slakting av oppdrettslaks med skipet Norwegian Gannet – et flytende slakteri som hentet fisk direkte fra merder langs kysten, slaktet den om bord og fraktet den til et mottaksanlegg i Hirtshals, Danmark. Løsningen skulle kutte mellomledd, redusere svinn og sikre raskere levering til det europeiske markedet.

Prosjektet ble imidlertid møtt med sterk motstand fra norske myndigheter. Striden handlet om håndtering av såkalt produksjonsfisk – fisk med skader som ifølge regelverket skal sorteres ut i Norge. Hav Line ønsket å gjøre dette i Danmark, noe staten mente kunne svekke lakseomdømmet. Skipet er med en halvpart hver av Haugland-gruppen og Trient. Sistnevnte er heleid av Bård Sekkingstad.

Omstridt

Etter flere rettsrunder fikk rederiet delvis medhold i at myndighetenes praksis var urimelig. Norwegian Gannet fikk dispensasjon til å drive som planlagt frem til 2030, men staten stengte samtidig døren for at flere skip kunne operere på samme måte.

Til tross for dispensasjonen har Hav Line slitt med å få grønne tall på bunnlinjen. Ifølge rederiet har den manglende lønnsomheten skyldtes mangel på tilstrekkelig slaktevolum til å sikre en bærekraftig økonomi.

Rosenberg beskriver beslutningen som tung overfor iLaks.

– Til tross for en trang fødsel, har dette prosjektet levert den høyeste standarden innen fiskevelferd, kvalitet og mattrygghet. Vi leverte vårt beste år i 2024, med over 45.000 tonn HOG gjennom slakteriet, men har i fortsettelsen dessverre ikke lyktes med å sikre nok forutsigbart volum for videre drift, sier han.

Rederiet jobber nå med å avvikle driften de neste ukene, og vurderer å selge slakteskipet Norwegian Gannet. Foreløpig vil skipet gå i varmt opplag.

Mottaksanlegget med pakkeri i Hirtshals skal fortsette drifte, men må hente fisk gjennom andre kanaler.

Vant MT-prisen

Hav Lines daværende administrerende direktør, Carl Erik Arnesen, vant i 2019 Moderne Transport-prisen. Juryen mente at Hav Lines-metode fra et logistisk perspektiv var både effektiv, miljøvennlig og fremtidsrettet, samtidig som det både bedrer produktkvaliteten og ivaretar dyrevelferden.

Powered by Labrador CMS