- Spesialsending? Det fikser vi!

ALNABRU: DB Schenker har nå valgt å spesialisere seg også på prosjektrelaterte logistikktjenester i Norge. Være seg det er snakk om trafostasjoner, vindmøller eller olje- og gassinstallasjoner, speditøren kan nå tilby skreddersydde opplegg også for disse transportene.

Publisert Sist oppdatert

Fra nyttår har DB Schenker Norge fått et nytt ben å stå på, etter å ha etablert ny spisskompetanse gjennom en egen prosjektavdeling i Norge. Avdelingen, som går under navnet «Air & Ocean – Prosjektavdelingen», ledes av Ståle Folkvord Hansen og styres fra Gardermoen.

Hva er nytt?

- Kunden vil merke forskjell ved at det er et salgbart produkt. Før har vi i hovedsak vært behjelpelige med forespørsler fra utenlandskontorer, sier Hansen.

Oil & Gas-fokus

Prosjektavdelingen er underlagt Air & Ocean, som ledes av Bjørn-Erik Moen.

- Det vi definerer som prosjekt er last som går utenfor vanlig systemsending. Dette er sendinger som krever ekstra oppfølging, et «24/7»-fokus, sier Moen til MT. Det er likevel ikke unaturlig at det rettes særlig fokus på Vestlandet og olje- og gassbransjen. Så har da selskapet også opprettet tette bånd til Schenkers Oil & Gas-avdeling i Aberdeen i Skottland.

Systematiserer tilbudet

- Det kan være nærmest hva som helst, fra store installasjoner til helt spesialiserte krav. Prosjektsendinger krever ofte spesialkompetanse på flere viktige fagområder, foruten ekstrem høy servicegrad. For en tid siden fraktet vi eksempelvis store installasjoner til gassfeltet Gorgon utenfor østkysten av Australia. Vakuumpumper ble fraktet med bil fra Rakkestad til Antwerpen. Der ble de sendt videre med skip til Sør-Korea og videre til Gorgon. Vi har gjennom vårt nettverk etter hvert fått mange slike forespørsler. Nå systematiserer vi denne virksomheten slik at vi kan ha et tydelig og godt fundert tilbud i markedet, forklarer Hansen.

Koordinerer transportkjeden

Avdelingen består kun av to ansatte, avdelingslederen og navnebror Roar R. Hansen. – Vi er koordinatorer og trekker veksler på 1400 kolleger i Schenkers norske organisasjon, samt på konsernets omfattende internasjonale nettverk, sier Ståle F. Hansen.

Der det er hensiktsmessig benyttes andre transportører, for eksempel i tilfeller der man chartrer spesialskip eller spesialbiler. Hansen betrakter imidlertid Schenker-organisasjonens nettverk som den største fordelen for prosjektavdelingen som nå skal konkurrere med aktører som opererer dette markedet. Ikke bare har Schenker 31 terminaler i Norge, men 91.000 Schenker-ansatte fordelt på 130 land, status som Europas største innen landtransport, nest største innen flyfrakt og tredje største innen sjøfrakt.

Én kontaktflate

Kundens ønske om «one-stop»-shopping blir stadig viktigere.

- En utfordring for speditørene var at man tidligere måtte forholde seg til flere avdelinger, men i dag er det en fordel hvis man kan gi kunden kun én kontakt å forholde seg til, mener Hansen. At det er flere transportformer som må involveres er ikke uvanlig.

- Det som gjør jobben så spennende er nettopp at spennvidden er så stor. Fra å levere nye uniformer for et stort flyselskap på døren til alle ansatte i Europa, til å sørge for trygg transport av en kabeltrommel på 266 tonn fra Tyskland til Houston i USA, illustrerer Hansen. Hele fabrikker er også pakket ned og flyttet fra Norge til utlandet.

- Må være kreativ

- I prosjektsegmentet er det oftest løsninger som er konkurransefaktor, ikke pris. Må være derfor være kreativ og se løsninger, ta styring og tenke utenfor «boksen». Begreper som transportarkitekter og smart logistikk går igjen i denne type oppdrag, sier Hansen. Selv overlater han ikke noen ting til tilfeldighetene.

- Man er nødt til å ha en «hands-on»-tilnærming. Ofte er det snakk om en lang kjede for at et prosjekt skal komme i mål til riktig tid, da må man passe på at alt går som det skal, sier han og smiler.