Nor Lines med flåtestyring på truckene

BODØ: Som en av de første kundene i landet, og den første i Nord-Norge, har Nor Lines investert i Toyotas flåtestyringssystem I_Site. Resultatene er oppsiktsvekkende. 

Publisert Sist oppdatert

- Siden vi begynte med I_Site i desember i fjor har vi redusert truckrelaterte skader på gods med mellom 80% og 85%, sier Hilde Pedersen, driftsleder ved Nor Lines avdeling i Bodø. Terminalen på 3000 m2 håndterer blant annet godshåndteringen for Hurtigruten i Bodø.

Med 13 terminaler og 11 godsskip er Nor Lines en storkunde på trucksiden. Opp til Trondheim er det Mitsubishi som regjerer, mens Toyota Material Handling for halvannet år siden fikk et godt grep om Nord-Norge.

- Hovedårsaken var at Toyota er sterkere representert på service- og ettermarkedssiden her oppe, forklarer Pedersen.

Av nærmere 130 trucker i Nor Lines-systemet er det 25 Toyota-trucker, og ytterligere to er på vei. En god del av disse truckene, både motvektstrucker og ledestablere, er utrustet med den japanske truckprodusentens avanserte flåtestyringssystem, I_Site.

Systemet er utviklet for Toyota, men kan enkelt ettermonteres på konkurrerende merker.

Sjokksensor

Systemet er nettbasert og “går online” ved hjelp av GSM-teknologi. Når Hilde Pedersen logger seg på web-serveren, får hun raskt og enkelt oversikt over en lang rekke ulike forhold rundt truckene og bruken av disse. Hva slags informasjon som er mest relevant for kunden vil naturligvis variere.

Hos Nor Lines er det en rekke forhold som er blitt belyst.

Blant annet rystelser på truckene. Sjokksensorer måler vertikale og horisontale G-krefter. Dette avdekker hvorvidt trucken har vært utsatt for rystelser, for eksempel hvis truckføreren har holdt litt for høy hastighet ved passering av en rampekant.

Hos Nor Lines i Bodø er det ikke faste truckførere som kjører “sin” truck. Men de må logge seg på med sin personlige kode før de kjører. I tillegg til det rene sikkerhetsaspektet, at hver fører må kunne fremlegge gyldig truckførerbevis før han eller hun blir tildelt en kode og slik får tilgang til å kjøre de ulike trucktypene, kan bedriften ha full oversikt over hvordan den enkelte terminalarbeider behandler arbeidsredskapet.

Oppdragende effekt

Det er dette som har største del av æren for at godsrelaterte skader med truck har gått så dramatisk ned, tror Pedersen.

- At det er nye trucker og dermed har bedre sikkerhetssystemer (for eksempel i form av Toyotas SAS-teknologi), betyr naturligvis også en del, men det er ikke tvil om at den største grunnen til at skadeomfanget har gått ned er fordi truckførerne vet at de blir “overvåket”. Når de vet at selv den minste bevegelsen med trucken loggføres, så bidrar dette til at de setter ned farten og slike ting, sier Pedersen. Hun legger imidlertid vekt på at det er viktig å ha en ryddig prosess før slike verktøy tas i bruk og at også de som håndterer truckene deltar i en tidlig fase.

Optimal flåtestørrelse?

Man kan også enkelt hente ut rapporter om effektiviteten til truckene.

- Dermed kan man se opp truckflåten er optimal. Trenger vi flere trucker, eller kan vi klare oss med færre? forklarer Pedersen.

En annen fordel Pedersen nevner er at avdelingen ble klar over at laderutinene ikke fungerte tilfredsstillende. Uten at man visste grunnen gikk ledestablere stadig tom for strøm. Etter å ha gått gjennom loggen, kunne Pedersen se at årsaken var svært enkel – ladesyklusen ble ofte avbrutt på natten.

Blant landets første

Arne Eivik, regionsjef for Toyota Material Handling i Nord-Norge forteller at Nor Lines er en av de første som har valgt å benytte seg av I_Site-tilbudet.

- Først ute var COOP i Trondheim, i form av et pilotprosjekt. Systemet er modulbasert og kunden velger selv hva slags funksjoner som skal brukes. Truckene må klargjøres for I_Site ved bestilling, men kan lett ettermonteres etter levering, også på konkurrerende merker. Og flåtestyringen baserer seg på leiepris pr. truck, kalkulert utifra hva slags moduler som velges, forklarer Eivik.