Ingen rom for utsettelser

HOLMENKOLLEN: Bjørn Morten Vold og Jo Eirik Frøise skal sørge for at den enormt omfattende logistikken i Ski-VM flyter, og kravet er krystallklart: Det finnes ikke rom for utsettelser.

Publisert Sist oppdatert

Vi setter oss i bilen for å kjøre til et møte med Vold og Frøise i VM-huset i Holmenkollen. Det er torsdag 6. januar og snøen laver ned utenfor. Morgentrafikken inn til Oslo fra Kolbotn er fremdeles tett klokken 11.15, og i bakkene oppover til ”skisportens Mekka” står utfordringene i kø. Brøytemannskapet har ikke fått unna snøen, det danner seg kø og et tre-akslet vogntog har gitt opp og parkert.

Tanken er uunngåelig. Hvordan skal dette gå når ”halve Oslo” hver dag skal opp de samme bakkene fra 23. februar til 6. mars? Men tanken om at logistikken skal stoppe opp og ødelegg for skifesten i Oslo, er et ikke-tema for VMs transport- og logistikksjef Bjørn Morten Vold. Han har permisjon fra jobben i Forsvarets kompetansesenter logistikk (FKL).

- Det er ikke rom for utsettelser. At flere hundre millioner TV-seere må vente er et ikke-eksisterende scenario, sier Vold.

- Ting vil ikke alltid gå etter planen, men vi må ha et apparat for å løse utfordringene underveis, sier Frøise.

24 timers drift

Rundt regnet kommer det 30.000 mennesker og løser billett hver dag. I tillegg ventes det at tilsvarende mange kommer for å stå ute i skogen. Disse skal i all hovedsak fraktes til Oslos tak med T-bane.

Så kommer alt utenom. 300 busser skal gå opp og ned veiene hver dag. 250 biler får spesialtillatelse for å kjøre på det samme veinettet under mesterskapet. Og skal for eksempel Vladimir Putin opp for å se på et skirenn, stopper alt annet opp helt til han er på plass. Transport av VIP-gjester prioriteres av sikkerhetsmessige årsaker.

Seks gedigne telt for VIP-gjester, publikum og funksjonærer (2200 frivillige er registret) skal forsynes med varer. Det samme gjelder 27 utplasserte kiosker og salgssteder. Alle varene som skal inn til VM-publikum og ansatte må kjøres til Holmenkollen hver dag.

Søppel må transporteres ut, og det som inntas av publikum og ansatte må ut igjen. 180 utplasserte toaletter må jevnlig tømmes før de renner over.

Dessuten, snør det må det brøytes på veier, internt på fellesområder, parkeringsplasser og inn på arenaene.

Det eneste som er sikkert er at alt dette ikke kan skje samtidig, spesielt på et sted som Holmenkollen som ligger på toppen av en bakke midt i et villastrøk.

- Etter klokken 19.00 og før 07.00 er vår tid, sier Vold og sikter til transport inn og ut av VM-anlegget.

44 snøscootere

Varene kjøres inn på området kvelds og nattestid. Det er satt av plass for lager to steder, ved VM-huset og i Midtstuen. To digre kjølecontainere ved hvert av lagrene skal fylles hver dag. Derfra skal varene spres til salgsstedene, og dette kan ikke kun skje om natten. 44 snøscootere og en del ATV’er og noen små varebiler skal sørge for smidig spredning av varene og etterfylling underveis.

Noe helt annet

Han var for to år siden på studietur i Liberec i Tsjekkia (VM i 2009), men den flybilletten kunne han like gjerne spart seg for. Her var det 3-felts veier inn og ut fra skistadion, og det var satt av enorme områder for parkering. I tillegg måtte arrangøren nærmest jage folk inn på arenaen for at det ikke skulle bli altfor glissent.

I Holmenkollen er det forventet et folkehav, og man må tenke helt annerledes. Det finnes rett nok alternative veier til Holmenkollen, men stort sett går mesteparten av trafikken opp de velkjente ”snirkelveiene”. De alternative veiene er ikke akkurat motorvei klasse A de heller. Så når hundrevis av busser og hundrevis av biler, kanskje en VIP-transport midt i det hele, skal opp innen et relativt kort tidsrom, ja, da skal det ikke skje så mye før trafikken stopper opp.

Undertegnede har selv dekket en rekke mesterskap, nå sist OL i Canada. Trykket fra publikum var langt mindre enn det som forventes i Kollen, og veiene oppover i Callaghan Valley til Vancouver OLs skistadion var langt bredere og mindre svingete enn de er i Holmenkollen. Transporten til stadion gikk (selvfølgelig) merkbart tregere de dagene himmelen åpnet seg og snøen lavet ned.

”Logistikk-guru” Frøise (logistikkansvarlig i ski-VM), innrømer glatt at været gir ham en bekymringsrynke.

- Været får innvirkning på absolutt alt, og er det eneste vi ikke kan kontrollere, sier han.

Frøise er til daglig direktør for ”Transport og Logistikk2011”(Transportbrukerkonferansen på Gardermoen) og er ansatt i Norsk Industri, men vil under VM være dedikert til å lose logistikken vel i havn.

Spekket IT-opplegg

IT-infrastrukturen er kanskje det som slipper billigst unna utfordringene med snø, tåke og vind. Når det gjelder TV-sendingene har NRK vært sentrale, og det er betryggende for logistikksjef Vold. NRK produserer skisendinger for en rekke andre nasjoner, blant annet skiskytingen i OL nå sist, og vet til fingerspissene hva behovene er.

Derfor skal det være nok linjekapasitet og fiber til sendinger og for de 1800 journalistene/TV-produksjon som kommer til Oslo om kort tid. Vold sier det er mer IT-materiell på plass i Kollen enn det er i Telenor Arena. Opplegget for nødstrøm er for øvrig sterkt nok til å sikre et sykehus. I tillegg finnes det utplasserte strømaggregater.

Vold håper han en av dagene under VM kan sette seg på tribunen med en kopp kaffe og nyte stor idrett med Marit Bjørgen, Petter Northug jr., Tom Hilde eller en av de andre store stjernene i full sving, men han vet innerst inne at dette neppe kommer til å skje.

Med full drift både dag og natt, er det et naturlig spørsmål å stille om når han ser for seg at han skal kunne sove.

- Det er vanskelig å løsrive seg, for vi har ansvaret 24 timer i døgnet. Men man må bare tørre å ta en pause, sier han og smiler.