Det går alltid et tog - inn på lageret

LILLESTRØM: Gode logistikkløsninger er blant årsakene til at Harald A. Møller er landets største bilimportør. Med jernbanelinje helt inn i lagerhallen viser Møller Logistikk at de tar sin Supply Chain på alvor.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et par lange innkast fra velkjente Åråsen stadion holder de til, Møller Logistikk. Selskapet har ansvaret for Harald A. Møllers internlogistikk på biler og bildeler i Norge. Lageret i Lillestrøm er forbeholdt deler og biltilbehør, mens bilene distribueres til forhandlerapparatet fra Bekkelagskaia i Oslo.

Årlig ankommer rundt 600 jernbanevogner med bildeler lageret. Dette er deler fra Volkswagens delevarelager i Kassel og Audis lager i Ingolstadt, samt fra underleverandører (f.eks. støtfangere). Fra starten av 2012 har togaktiviteten økt, til ca. 14 jernbanevogner i uken.

Siden 1969

- Togtransport passer også godt med vår og Volkswagen-konsernets miljøprofil, sier driftsleder Kjell Ukkestad. 

- I det lange perspektivet har togtransporten vært positiv, men ved strøm- og stormkaos i Sverige kan det tidvis hope seg opp med 20-25 jernbanevogner. Det gir naturligvis en ekstra utfordring, sier han.

- Det har vært jernbanetrafikk til lageret helt siden det ble etablert i 1969. På slutten av 1970-tallet begynte vi også med jernbanetransport ut til forhandlerapparatet, men det sluttet vi med etter rundt ti år, sier Ukkestad.

2,1 millioner ordrelinjer

Møller Logistikk betjener rundt 140 forhandlere og verksteder, både Møllers egne og de selvstendige. Merkene som inngår er Volkswagen, Audi, Skoda og Volkswagen Nyttekjøretøy. Lageret på 16.000 m2 rommer over 40.000 artikkelnumre.

- Det fordeler seg på 30.000 ulike reservedeler og ca. 10.000 andre artikler, som brosjyrer, verktøy og forskjellig tilbehør. Vi håndterer ca. 2,1 millioner utgående ordrelinjer i året, forteller Ukkestad.

- Vi svarer ja på 92% av alle forespørsler. De siste 8% må vi bestille inn fra andre lagre i Europa, forklarer han. Da kommer cross-dockingarealet til sin rett.

- Rundt 4,5% kan vi få fra lageret til Volkswagen Group Sverige i Nykvarn (ved Södertälje), mens de siste 3,5% får vi sendt fra Volkswagen AGs hovedlageret i Kassel, forklarer han.

- Varer vi bestiller fra Sverige frem til klokken fire på ettermiddagen er her før seks på morgenen, da kan vi sende det ut til forhandlerne umiddelbart. For deler som sendes fra Tyskland må man legge til en dag.

Hyppige leveranser

Utgående transport til de 140 verkstedene og forhandlerne blir håndtert av Eek Transport, DB Schenker, Ringstad Transport, Bring og Jetpak. Gjennom årene har naturligvis frekvensen økt. I Oslo-området har man nå en situasjon med leveranser opptil to ganger om dagen og der kundene ikke lenger har noe lager å snakke om. Forhandlerlagrene fylles opp automatisk, der kundene selv legger inn parameterne for når de skal ha tilførsel av de ulike artiklene. I tillegg kommer tradisjonelle hasteordre som legges inn i det egenutviklede ERP-systemet M-Net (Møller Net) manuelt av kunde. 

- Vi har også en ordning med fri returrett for kundene våre, dette er et tilbud som har slått godt an. Vår logistikk skal være et konkurransefortrinn for forhandlerne. Blant annet har vi fått svært gode skussmål av flere av våre Skoda-forhandlere som også har andre merker, sier Ukkestad.

Tre-delt lager

På lageret er det hektisk aktivitet ved vårt besøk. Mellom 40 og 50 trucker er i drift på lageret, hovedsakelig BT og Atlet.

Lagerdriften er delt i to, i henholdsvis «Varemottak» og «Handling». Under varemottak faller ansvaret for å ta imot inngående varer, kontrollere og sortere. De som har ansvar for handling legger inn varer på riktige lokasjoner, plukker og pakker ordre.

- For å unngå ansvarspulverisering ønsket vi at det var de samme som legger inn varer som plukker varer, forklarer driftslederen.

På lageret i Skedsmo jobber 85 årsverk (3-skift). Handling er fordelt på tre soner.

I volumsonen håndteres det store godset, som kan være alt fra felger og eksosanlegg, til pansre og frontvinduer.

I pallsonen håndteres godset som egner seg for lagring på paller.

Lagerautomater

- Klart mest gods håndteres i den såkalte mikrosonen. Her plukkes det i store batcher, i praksis alle kundene vi ønsker å plukke til på det aktuelle tidspunkt vi produserer. Dette gjør det svært effektivt, men vi får til gjengjeld en sorteringsprosess i etterkant som er utfordrende i forhold til kvalitet.

Av 41.000 lokasjoner disponerer avdelingen 22.000 lokasjoner. 13 Kardex paternoster-automater på ni meter betjenes av 11 lagermedarbeidere, som står for ikke mindre enn 45% av plukkene gjennom året. De resterende 55% utgående plukk håndteres av 42 personer. Varemottak håndteres av 20 personer og øvrig administrasjon/ledelse består av 12 personer. - Vi var tidlig ute med å investere i paternostere. De første automatene av merket Onninen fikk vi på midten av 1980-tallet. De gikk mer eller mindre uproblematisk i 15 år. Da vi utvidet lageret i 2000 var vi ikke i tvil om å gå for flere nye automater. Vi har ikke angret. De er plassbesparende, produktive og det er lite problemer med automatene, sier Ukkestad. Han utelukker ikke at det blir aktuelt å få inn flere automater. – Men da går vi nok for heisautomater, sier han.

Powered by Labrador CMS