Norwegian Gannet har bidratt med en stor økning i fisketransporten via Hirtshals. Her til kai ved den moderne treminalen.

Norsk lakseboost i Hirtshals

Slakteskipet Norwegian Gannet har ført til en nesten tredobling av fisketransporten over Hirtshals Havn.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegian Gannet, Hav Lines slakteskip som frakter norsk laks rett fra merden og ut i markedet, begynte sin drift i januar 2019. Fisken som slaktes om bord fraktes direkte til Hav Lines store og automatiserte lakseterminal i Hirtshals.

Det har ført til at omsetningen av fisk i Hirtshals Havn har økt fra 560 millioner danske kroner i 2018 til 1460 millioner i fjor. Det gjør at Hirshals har gjenerobret posisjonen som Danmarks viktigste fiskehavn.

- Aktivitetene i Hirtshals Havn har utviklet seg i positiv retning, om vi ser 2019 i et overordnet perspektiv. Særlig tydelig er det naturligvis at vi igjen har fått en avgjørende posisjon i Danmarks fiskesektor, sier Anker Laden-Andersen, som er styreformann i havnen.

Det har også vært en økning i passasjer- og biltrafikken over Hirtshals i fjor. 2,42 millioner passasjerer har benyttet havnen, noe som er en økning på 2,4 prosent. Økningen i biltrafikken har vært på 3,3 prosent til 760.000 kjøretøy.

Den samlede godstrafikken i havnen endte 1,8 millioner tonn, noe som er ned fra 1,9 millioner tonn i 2018. Det utgjør en nedgang på 2,5 prosent, et tall som imidlertid er bedre enn det danske gjennomsnittet, som er på -2,8 prosent fra 2018 til 2019.

Powered by Labrador CMS