Alle Lindes nye dieseltrucker vil være godkjent for bruk av HVO som drivstoff. - Vi har hatt kunder som har etterlyst dette, sier sjef for key account-avdelingen hos Hesselberg Truck, Ståle Johnsen-Nauste.
Alle Lindes nye dieseltrucker vil være godkjent for bruk av HVO som drivstoff. - Vi har hatt kunder som har etterlyst dette, sier sjef for key account-avdelingen hos Hesselberg Truck, Ståle Johnsen-Nauste.

Godkjent for HVO

MANNHEIM: Alle nye Linde dieseltrucker er nå godkjent for HVO som drivstoff. Dermed kan utslipp raskt og effektivt kuttes – om man har råd.

Publisert

Under sin messe World of Material Handling, kunne Lindes produktsjefer fortelle at alle nye Linde dieseltrucker nå er godkjent for bruk av HVO på tanken.

HVO står for hydrert vegetabilsk olje og er i dag en av de mest tilgjengelige måtene å gjøre dieselmotorer nesten klimanøytrale. HVO Diesel 100 reduserer utslippet av fossile drivhusgasser med opptil prosent sammenlignet med helt fossil diesel.

– HVO er ikke godkjent for bruk på dagens Linde-trucker, men på de modellene som selges fra og med nå, har vi fått godkjenning fra motorprodusenten til å bruke HVO, forteller Ståle Johnsen-Nauste, hos Hesselberg Truck.

I Norge er vi relativt godt kjent med HVO siden det er tilgjengelig drivstoff for lastebiler, men da Linde-sjefene fortalte om konseptet i Tyskland, virket det som om det var ganske ukjent materie for andre enn de skandinaviske tilstedeværende.

– I Norge har vi hatt kunder som har etterspurt det i dag, og det er gjerne de kundene som har HVO tilgjengelig på eget anlegg, sier Johnsen-Nauste.

Bruk av HVO er altså en relativt rask måte å kutte sine klimagassutslipp på – også om man har en drift som gjør det vanskelig eller for dyrt å investere i en batteridrevet truck med kostbart litiumbatteri som energikilde. Men HVO er også kostbart, og prisen ligger oppimot ti kroner høyere enn konvensjonell diesel eks. mva.

Powered by Labrador CMS