TAR LITEN PLASS: Med et svært kompakt chassis, er Linde T14 enkel å manøvrere inne i en lastebil.
TAR LITEN PLASS: Med et svært kompakt chassis, er Linde T14 enkel å manøvrere inne i en lastebil.

Smidig og stille

MANNHEIM: Med litiumbatteri og ekstremt kompakt chassis er de nye ledetruckene til Linde spesielt godt egnet bak i lastebilen og inne på kjøpesenteret.

Publisert Sist oppdatert
STILLEGÅENDE: Med triple lastehjul reduseres både støy og vibrasjoner.
STILLEGÅENDE: Med triple lastehjul reduseres både støy og vibrasjoner.
SMART DETALJ: Gaflene er utstyrt med markører for hvor langt inn man bør kjøre om man skal løfte en pall fra siden.
SMART DETALJ: Gaflene er utstyrt med markører for hvor langt inn man bør kjøre om man skal løfte en pall fra siden.

Blant de viktigste nyhetene Linde viste under sin egen messe i Mannheim, var den oppgraderte ledetruckserien 1155 – og den helt nye lillebroren i søskenflokken T14.

– Dette er en enda mer kompakt ledetruck, perfekt for byleveranser, bak i lastebilen og inne i butikker og kjøpesentre, sier produktsjef i Linde Material Handling Eloïse Lévêque til MT.

Serien består av ledetruckene T14, T16, T18 og T20, med lastekapasiteter fra 1,4 til 2,0 tonn. Mens nye T14 nok kan bli en bestevenn på lastebilen, er T16- og T18-modellene best tilpasset laste- og losseoppgaver på terminaler, mens T20 med litt ekstra kraft er rett maskin for de mer tunge operasjonene, gjerne i et produksjonsmiljø.

Noe av det viktigste med de minste modellene er et mer kompakt chassis. L2-lengden er redusert med 71 mm (14 prosent). Trucken opptar dermed mindre plass på en lastebil eller lasterampe, og kan manøvreres på de trangeste arealer.

Lydløst

Like viktig for mange leveringssituasjoner, er at truckene er svært stillegående. Det bidrar både en stillegående motor, og ikke minst muligheten for triple lastehjul til. Triple lastehjul bidrar til å redusere vibrasjoner, og hindrer at man opplever høye dunkelyder når trucken kjører over fliser eller på brostein.

Dette bidrar til å holde støynivået under 60 desibel, som nok naboer til nattleveringer og de som bor rett over et kjøpesenter vil sette pris på.

– Trippelhjulene gjør trucken både stillere og mykere å kjøre. Den går rett og slett mye roligere, forteller Ståle Johnsen-Nauste hos Hesselberg Truck.

Han gleder seg veldig til å nå begynne å selge trucken, som har vært blant Lindes virkelige storselgere – over 100.000 enheter av de utgående modellene er solgt verden over. Produksjonsstart for den oppgraderte serien vil være i september – så vil komponenttilgang og verdens forsyningskjeder ellers diktere når det blir mulig å levere de første truckene.

Sikkerhet

Kjøper av trucken kan velge mellom integrert lader eller å bruke ekstern lader til truckene, som også er utstyrt med nye sikkerhetssystemer. Skjørtet på trucken er lavt, og skal hindre at man får foten i klem. Samtidig kan maskinen utstyres med en «Smart bumper» i praksis er en gummilist med sensor, som sørge for at trucken stanser ved den minste kontakt med en fot eller noe annet som kommer veien.

Ledehendelen er lavt montert, slik at føreren kan operere trucken fra en trygg avstand. Samtidig justeres hastigheten automatisk ut ifra vinkelen på ledehendelen, og trucken stanser umiddelbart om føreren slipper hendelen.

Powered by Labrador CMS