Med minirattet gjøres styringen av trucken kun med minimale bevegelser, noe føreren vil merke godt etter en endt arbeidsdag, opplyser Linde.
Med minirattet gjøres styringen av trucken kun med minimale bevegelser, noe føreren vil merke godt etter en endt arbeidsdag, opplyser Linde.

Linde kaster rattet ut av motvektstrucken

MANNHEIM: Med Lindes nye styresystem ligger begge truckførerens armer behagelig rolig på armlenene når trucken kjøres.

Publisert Sist oppdatert

Vanlig arbeidsmodus for en fører av en motvektstruck er venstre hånd på rattet, mens høyre styrer gaflene via spaker eller fingertupp-kontroller. Nå lanserer Linde Material Handling et nytt system, der rattet er byttet ut med en joystick eller et ergonomisk, lite miniratt.

Systemet kalles Linde Steer Control, og ble vist for presse og kunder for første gang denne uken under Lindes eget arrangement World of Material Handling i Mannheim.

Ifølge den tyske truckprodusenten er fordelen at sjåføren får en mer behagelig arbeidsstilling, med begge armer hvilende på armlenene hele tiden. Dermed blir arbeidsdagen mindre utmattende og sjåføren er mer produktiv i en lengre periode.

Joysticken er det andre alternativet, og foretrekkes gjerne av de som kjører i lange rette reolganger. Uten rattstamme blir også sikten langt bedre rett frem.
Joysticken er det andre alternativet, og foretrekkes gjerne av de som kjører i lange rette reolganger. Uten rattstamme blir også sikten langt bedre rett frem.

– Med Linde Steer Control-systemet har vi utviklet det sofistikerte kontroll-konseptet i Linde-trucken. Begge førerens armer ligger nå på armlenet. Høyre hånd styrer masten og gaflene, mens den venstre styrer trucken rundt hjørnene. På denne måten klarer vi å ytterligere redusere bevegelsene og fjerne slit fra føreren, sier Frank Bergmann, produktsjef for motvektstrucker hos Linde.

– Det som allerede finnes i gravemaskiner, kraner, lokomotiv og fly, kan dermed også bli mer og mer vanlig i gaffeltrucker i fremtiden, og etter hvert bli standarden, legger Bergmann til.

Med ratt og rattstamme ute av veien, bedres også umiddelbart førerens sikt rett fremover, noe som alltid er ønsket i en truck.

Ønsket av kunder

Noen av Hesselberg Trucks Linde-kunder i Norge bruker allerede en minirattløsning, som er levert av en svensk produsent og ettermontert i Norge, forteller Ståle Johnsen-Nauste, leder for KAM-avdelingen hos Hesselberg.

Med Linde Steer Contol vil også førerens høyre arm kunne ligge hvilende på et behagelig armlene.
Med Linde Steer Contol vil også førerens høyre arm kunne ligge hvilende på et behagelig armlene.

– Vi har noen kunder som har dette i dag, men det er ikke noe vi har aktivt gått ut og markedsført. Når det nå blir et standard tilvalg som fabrikkmontert system fra Linde, vil nok interessen øke, sier Johnsen-Nauste til MT, mens systemet blir demonstrert i Mannheim.

Det ettermonterte systemet som Hesselberg har tilbudt frem til nå, har kun vær tilgjengelig på dieseltrucker, men vil nå være mulig å få montert på alle Lindes nye motvektstrucker.

Fartsjustert

Styringen i Linde Steer Control er elektronisk, og trucken reagerer mer eller mindre følsomt avhengig av farten. Om farten er høy, må minirattet vris eller joysticken vinkles mer for å få samme utslag på hjulene. Når farten reduseres, vil hjulene reagerer raskere med raskere utslag selv ved små bevegelser.

Produktsjef Frank Bergmann stortrives med det nye minirattet.
Produktsjef Frank Bergmann stortrives med det nye minirattet.

Linde anbefaler minirattet for vanlig hverdagsbruk av en motvektstruck.

– Takket være likheten med et ratt, ser vi en brattere læringskurve hos førerne, sier Bergmann.

Han anslår at det vil ta en truckfører et par dager å bli fullt komfortabel med minirattet.

Joystick-løsningen har imidlertid også sine fordeler, blant annet at hjulene automatisk rettes opp om føreren slipper joysticken, noe som ifølge Linde er svært nyttig i lagre med smale lange reolganger.

Reduserer repetitive bevegelser

Linde har gjennomført en undersøkelse blant trucksjåfører mellom 19 og 67 år, som har hatt truckførerjobben som sitt levebrød i minst tre år, for å se effekten av de nye styresystemet. Funnene viser at både minirattet og joysticken reduserer leddutslag i både skuldre og albuer betraktelig.

– Dette betyr at Linde Steer Control tydelig bidrar til bedre ergonomi og mindre press på føreren, oppsummerer Bergmann.

Bergmann anslår at ekstrakostnaden ved å velge miniratt eller joystick fremfor det tradisjonelle rattet, vil være på rundt 2000 euro – noe som er rimeligere enn den ettermonterte løsningen Hesselberg Truck hittil har kunnet tilby.

Powered by Labrador CMS