Det 400 meter lange containerskipet Ever Given har blokkert Suezkanalen siden tirsdag. Det kan fortsatt gå lang tid før skipet kommer løs.

Kan bli stengt i uker – ratene stiger

Bergingsarbeidet i Suezkanalen viser seg svært vanskelig, og man frykter nå at kanalen kan bli stengt i flere uker. Skip velger nå andre ruter.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Egypt slipper ikke flere skip inn i Suezkanalen, som har vært blokkert siden containerskipet Ever Given grunnstøtte og havnet på tvers tirsdag morgen. Eksperter frykter at det vil ta dager og i verste fall uker før den 400 meter lange kolossen er løs og trafikken gjennom kanalen kan gjenopptas.

Minst 200 andre skip venter nå på å passere gjennom den sterkt trafikkerte kanalen.

– Det er 16 skip med norske eierinteresser som nå sitter fast, enten foran, bak eller midt i kanalen, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund til E24.

Blant de norske skipene som nå venter i havna i Suez, er Fjord Lines nye katamaran som skal settes inn i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals.

Har begynt på omveien

Blokkeringen, og utsiktene til at den blir langvarig, har ført til at store olje- og gasstankere nå har lagt om kursen for å ta turen rundt Afrika i stedet for gjennom kanalen. Rundturen er på rundt 6000 ekstra kilometer, og er anslått til å ta 10-15 ekstra dager – samt at de ekstra drivstoffutgiftene blir på millioner av kroner.

Lloyds Loading List anslår verdien av handelen som daglig går gjennom Suezkanalen til rundt 9,6 milliarder dollar – rundt 82,5 milliarder kroner.

Blokkeringen har også ført til at fraktratene for oljeprodukter nesten har doblet seg denne uken, ifølge Reuters. Siden mange skip nå blir oppholdt av den stengte kanalen, øker også fraktratene spesielt i Middelhavet, grunnet mangel på skip, opplyser Breamar ACM Shipbroking.

46 containere til Norge

46 av containerne om bord i Ever Given, skal til Norge. De er lastet med flere typer forbruksvarer som norske selskaper har bestilt hos sine leverandører i Kina.

– Det dreier seg om varer som sykler, boblebad, bildekk, vinskap og ris, opplyser Marius Lien i Greencarrier Liner Agency Norway til NRK.

Greencarrier i Norge er agent for det taiwanske rederiet oEvergreen Marine Corporation, som opererer det grunnstøtte skipet.

– Varene som skal til Norden losses av i Rotterdam og fraktes videre med mindre skip hit. Varene fra dette skipet har i hovedsak Oslo og Larvik som lossested i Norge, forklarer Marius Lien.

Powered by Labrador CMS