Svenskestreiken rammer Norge

Transportstreiken i Sverige fører til at mye av vareflyten inn i Norge stanses.

Publisert Sist oppdatert

Forhandlingene mellom svenske Transportarbeiderforbundet og arbeidsgiverne brøt sammen natt til onsdag, og klokken 12 gikk ansatte ved 25 godsterminaler ut i streik. Partene er enige om penger og arbeidstid, men arbeidsgiverne har ikke villet innfri krav om bedre beskyttelse mot bruk av bemanningsbyråer fra Transportarbeiderforbundet.

Les også: Transportstreik og lockout

I tillegg vil forbundet gjennomføre overtidsnekt og blokkere innleie og nyansettelser innen vakthold og renovasjon. Fra torsdag har arbeidsgiverne varslet at de går til full lockout. Da blir 6.300 sjåfører og 1.800 terminalarbeidere utestengt fra arbeidsplassene sine.

Det betyr at opp mot 80 prosent av all godstrafikk på svenske veier stanser. Og det får konsekvenser for Norge, fordi det stort sett er svenske transportselskaper som frakter varer fra Sverige til Norge.

- Streiken rammer søsterselskaper av våre selskaper, som for eksempel DB Schenker. Det er fortsatt de svenske bedriftene som kjører mest gods inn i Norge, og dette vil stoppe opp, sier direktør Erling Sæther i NHO Transport og Logistikk til MTlogistikk.no.

Dopapir ryker først

Det betyr at norske importselskaper som er avhengig av svenske transportører, vil få merke den svenske streiken godt, spesielt dersom den blir langvarig.

- Men det vil nok gå en stund før forbrukerne eventuelt merker konsekvensene, tror Sæther. Der forbrukerne først vil merke varemangel, er på toalettpapir, som vi stort sett importerer fra Sverige, forteller Sæther.

Han tror ikke det vil bli aktuelt for norske transportører å hente godset som svenskene ikke vil kunne levere i streikeperioden.

- Jeg tviler på at de vil bli kontaktet, det vil nok først og fremst eventuelt brukt andre utenlandske transportører. Og det vil jo raskt være snakk om streikebryteri, som den svenske fagforeningen nok vil reagere på, sier Sæther. 

Avklart tema i Norge

Krangelen i Sverige går nå altså på bruk av innleid arbeidskraft og vikarbyråer. Det blir neppe et tema i noen nært forestående forhandlinger i Norge, tror assisterende direktør med ansvar for tariffspørsmål i NHO Logistikk og Transport, Thor Christian Hansteen.

- I Norge var dette oppe i 2012. Da fikk man inn en bestemmelse om innleid arbeidskraft i de fleste tariffavtalene. Dette er en sak som i stor grad er løst i Norge, sier han til MTlogistikk.no.

- Det har heller ikke vært oppe tvistesaker siden da som antyder at dette kan komme opp igjen, legger han til.