TO MOTORER: Nye Ford E-Transit kommer med to ulike motoralternativer, 184 hk eller 269 hk. Rekkevidden er inntil 317 km, avhengig av versjon.

Kan bli bestselger i 2022

BARCELONA: Vi har vært i Barcelona og prøvekjørt nye Ford E-Transit. I løpet av sommeren ankommer de første kundebilene Norge.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

REGENERERING: Det er mulig å aktivere regenereingen enten med L-knappen eller ved å tappe på bemsepedalen.

Når Ford nå for alvor entrer el-varebilmarkedet er det ikke bare biler som skal leveres. Ford tilbyr en hel pakke som skal ta hånd om hele reisen fra forbrenningsmotor til en utslippsfri hverdag for kundene. Selv om vi her i Norge begynner å bli ganske komfortable når det gjelder elektriske biler, så er det fortsatt mye usikkerhet i andre deler av Europa. Ford Pro er dermed etablert som en enhet som skal ta hånd om alt som ligger under nyttekjøretøy i Ford-konsernet.

E-Transit

I juni vil de første norske kundene motta E-Transit. Det skalv ære kommet over 7000 kundeordre fra Europa på den nye elektriske utgaven, en stor andel av disse bilene vil bli å finne på norske landeveier utover høsten. Noe nøyaktig tall på bestillinger fra norske kunder fikk vi ikke, men at det er over 600 ble bekreftet. Det betyr at Transit fort kan havne på topp i registreringsstatistikken for store varebiler.

E-Transit vil bli tilgjengelig i hele 25 ulike varianter, med to motoralternativer 184 eller 269 hk, begge med 430 Nm dreiemoment. Batteripakken er på 68 kWt, noe som gir en rekkevidde på inntil 317 km, avhengig av variant. Bilene blir levert i to ulike utstyrsvarianter; Base og Trend. Begge har et høyere utstyrsnivå enn dagens dieseldrevne varianter. Bilen leveres med både 3500 og 4250 kg tillatt totalvekt, noe som gir nyttelast på inntil 1758 kilo i den tyngste utgaven.


INSTRUKSJON: Med riktige settinger vil du få kjøreinstruksjoner fra bilen dersom det er noe den mener du kan forbedre. Her får vi beskjed om å akselerere roligere.

Kjøringen av E-Transit er en behagelig opplevelse. Det er stille og begge motoralternativene er kvikke. Det som skiller E-Transit mest fra andre elvarebiler er måten føreren kontrollerer regenereringen og «bremsene». Det er tre ulike kjøremodus, eco, normal og glatt føre, med 20 grader og opphold under kjøringen i Spania, sier det seg selv at vi ikke testet ut sistnevnte. Vi kan merke at motorkraften reduseres og at regenereringen blir enda kraftigere når vi setter over i eco-modus, så langt er det relativt like egenskaper med andre elvarebiler. Når man kjører kan man enten trykke inn en L-knapp som sitter på girvelgeren for kraftigere regenerering, eller man kan «tappe» på bremsepedalen. Når føreren tapper en gang på bremsepedalen går regenereringsmodus én inn, ett tapp til så trår trinn to inn. Dersom man kun bremser lett vil bilen selv avgjøre om det er bilens bremser, eller regenereringen som reduserer hastigheten til bilen.


STILLE: E-Transit byr på en stille og behagelig kjøreopplevelse.

Bilen er utstyrt med siste generasjon infotainmentsystem SYNC4 med en 12-tommers skjerm. Her får vi opp litt basis informasjon om kjøremodus, litt ladeinformasjon og kontroll av Pro Power-funksjonaliteten. Vi savner litt mer dyptgående informasjon om energiforbruk under kjøring og hvor mye man regenerer - informasjon for å kunne konkurrere med seg selv om å redusere forbruket. Det Ford har lagt inn er muligheter for tips til forbedring, blant annet får vi klar beskjed om å være snillere på gasspedalen ved noen akselerasjoner.

Kjøringen i Barcelona ga lite informasjon om faktisk forbruk, så vi kommer tilbake med en test av forbruket når bilen kommer til Norge i løpet av sommeren.

Ford Pro

HJEMMELADING: Ved hjelp av flåtestyringsverktøyet kan bilen automatisk sende inn oppgaver over hvor mye som lades og kalkulere tilbakebetaling til arbeidstageren.

Ford Pro er inndelt i fem ulike deler. Selve kjøpsprosessen av kjøretøyet, software, lading, service og finans. Før kjøpet vil kunden få assistanse til å finne gode løsninger for hvordan man planlegger ruter for mest mulig best mulig drift, hvordan planlegge lading enten fra hjemmeladere hos sjåførene, fra et kjøretøydepot eller ved hjelp av offentlige ladepunkter.

Et vanlig spørsmål, er hvordan en sjåfør som lader hjemme vil få refundert kostnadene til lading av arbeidsgiver. Dette vil kunne styres ved hjelp av Fords flåtestyringsprogram. Her sendes det nøyaktige opplysninger over hvor mange kilowatt som er ladet på de ulike laderne og hjemmelading kan enkelt refunderes eksempelvis ved månedsslutt.

For å administrere depotlading med begrenset tilførsel av elektrisitet kan man også ved hjelp av software fra Fords datterselskap Electriphi sørge for sømløs integrasjon av lading. Her kan man planlegge hvor mye strøm den enkelte bil trenger til ulike tidspunkt ved hjelp av integrasjon mot flåtestyringssystemet. Det vil i enkelte tilfeller ikke være nødvendig å fylle alle bilene til 100 prosent kapasitet, noe styringssystemet for lading vil kunne ta hensyn til.

Flåtestyringssystemet vil kunne snakke med alle kjøretøy som har en kommunikasjonsmodul, enten det er en Ford med forbrenningsmotor, eller om bilparken også består av biler fra andre produsenter.

Powered by Labrador CMS