- Vi har ikke sett alle mulighetene med RFID ennå

OSLO: GS1 Smart Centre har nå vært i drift i ett år. Kunnskapssenteret har hatt flere besøkende enn forventet, og man skal ikke være lenge i showrommet før man skjønner hvorfor opplegget treffer brukerne.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nevnte showrommet er en oppbygd næringskjede som gir deg et visuelt inntrykk av hva som skjer med produktet fra det merkes med strekkode og/eller RFID-brikker ved fabrikken, til det transporteres videre, tas inn til grossisten og deretter ut til butikken. Foruten showrom har Smart Centre også egen lab der det blant annet forskes på kapasiteten til RFID-brikker og lesere.

Næringskjeden er bygget opp som et transportbånd med de forskjellige stasjonene (merking, transport, grossist etc.) plassert på dette. Over hele transportbåndet er det en diger skjerm som viser hva som skjer underveis i prosessen. Dersom et produkt merkes feil fra begynnelsen, vil brukeren selv oppleve hvilke følger dette får senere i logistikkjeden.

Milliarder å spare

En svensk undersøkelse adm. direktør i GS1 Norway, Sigmund B. Jensen, henviser til, forteller at dagligvarehandelen i vårt naboland sparer mellom fem og ti milliarder i året på utnyttelse av GS1-systemet (strekkoder og elektroniske meldinger).

- Da GS1 ble etablert for rundt 30 år siden, startet det med strekkoden ved kassapunktet. Siden har systemet spredt seg til hele verdikjeden og både den indirekte og direkte nytten har vært og er formidabel, sier Jensen som tror RFID-teknologien vil overgå strekkoden når det kommer til muligheter og besparelser.

- Jeg tror ikke vi har sett alle mulighetene med RFID-merking ennå, sier Jensen.

RFID-merking koster idag godt under en krone per merke, litt avhengig av variant man ønsker. Jensen holder opp et merke som både inneholder en strekkode og en RFID-tag. Strekkoden er velkjent, men RFID-merket ser bare ut som en tråd bak på merkelappen, med en prikk i midten. Tråden er antenne og prikken er ”hjernen” som visstnok inneholder mer data enn den første IBM-maskinen.

Indirekte gevinster

Korrekt og god merking i begynnelsen av næringskjeden legger til rette for mer effektiv transport, at prosessen hos grossisten går raskere og faren for feil reduseres. Når varen kommer til butikken, gir RFID-teknologien mange nye muligheter.

Noen av disse er også visualisert i Smart Centre. Under en omvisning for Moderne Transport, plukker GS1-sjef Jensen, ned en bluse fra en hylle i den oppbygde butikken. Han tar den med til en skjerm med RFID-leser. Her leses databrikken som er festet til plagget, og opp på skjermen kommer det hvilke størrelser som finnes og forslag til andre klær som passer til blusen. Deretter tar han turen bort til kassen og setter en kurv full av varer på disken. På sekundet har leseren under disken registrert alt innholdet i kurven, og prisen kommer opp på skjermen – med detaljer om innholdet.

Et annet sted i ”butikkavdelingen” i Smart Centre, står det en hylle med bøker. Bak hyllen er det montert en plate med RFID-leser. Denne registrerer hvor mange bøker og titler det finnes i hyllen. Ved hjelp av denne teknologien vet man til enhver tid når det er på tide å fylle opp med flere eksemplarer, og hvor mye som er på lager.

- Når det gjelder RFID, har vi ikke sett alt ennå. Det er lett å regne på kostnadene ved å produsere brikkene, men når man bruker teknologien vil man se hvilke indirekte gevinster man får og hvordan man kan effektivisere, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS