Historiske 22 mill.

Onrail og Henning Aandal kan feire overskudd på en nederlagsdømt Raumabane. (Foto: Evy Kavli/Åndalsnes Avis)

I pluss første året med godstog

Onrail AS og Henning Aandal kjører gods på Raumabanen med overskudd allerede i første driftsår.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onrail kjører daglig fra Oslo til Åndalsnes og tilbake.

Ett år etter at Onrail reetablerte Åndalsnes-tog hadde sin første avgang 25. april 2021, kan sjefen sjøl smile over et årsregnskap for 2021 i pluss.

Fra oppstartdagen og frem til nyttår omsatte godstransportøren, med fem ukentlige kveldsavganger hver vei mellom Åndalsnes og Alnabru, for 22 millioner kroner, og med et overskudd på 611.498 kroner.

– Selvsagt kan jeg ikke annet enn å være fornøyd, sier Onrail-sjefen til Logistikk Inside.

– I tillegg har vi også et miljøvennlig alternativ til og fra Møre og Romsdal, fremhever en stolt Aandal, og som før helga fikk Årsregnskapet for 2021 i hende, et regnskap som viser overskudd i oppstartsåret.

Logistikk 2022:

Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Se fullstendig program og kjøp konferansebiLlett på logistikk2022.no

Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.

Det er vel knapt noen som har klart å kjøre gods på Raumabanen med overskudd. Men Onrail ser ut til å ha kommet for å bli.

- Det er vi naturligvis veldig fornøyde med, og er på linje med budsjettet. På Raumabanen har de andre togselskapene gitt opp godstoget. Og så vi er jo avhengige av lønnsomhet, ettersom vi skiller oss ut ved å være et privat togselskap i Norge. For å gi god kundeservice, blir det jobbing dag og kveld. Men det er bare gøy når tog og konsept blir satt pris på, forteller Onrails gründer og styreleder Henning Aandal til Logistikk Inside.

Ekstrakostnader i millionklassen

– Men hva med strømprisene, de har vel ikke gått upåaktet hen?

- Strømprisene har gitt oss ekstrakostnader i millionklassen. Fra april i år måtte vi dessverre innføre et energitillegg. Ettersom prisen på lastebiltransport har økt enda mer, har faktisk Åndalsnes-toget styrket sin relative konkurransekraft. CO2-utslippet fra godstoget er også 83 % lavere på denne strekningen mellom Oslo og Åndalsnes. Med økende CO2-avgifter og stadig mer miljøfokus, drømmer vi om å starte godstog nr. 2 fra Åndalsnes om få år, sier en optimistisk Aandal.

Krydrer hverdagen

Onrail-sjefen forteller også om noe som ifølge ham selv krydrer hverdagen:

- Som krydder i hverdagen har Onrail påtatt seg transport og flytting av et museums-tog i forbindelse med innspilling av filmen «Gulltransporten» i Romsdalen, sier Aandal.

Et tilbakeblikk

Godstransporten på Raumabanen hadde stått uvirksom i over tre år etter at Green Cargo ga seg i 2017, og til Henning Aandal våren 2021 startet opp igjen godstrafikken.

Mange tvilte på at initiativet fra et lite privat selskap hadde livets rett, med tanke på at store, statseide selskap har måttet melde pass tidligere.

Nå har imidlertid Onrail bevist at det er mulig å kjøre gods på jernbane uten store underskudd og tap, til tross for påstander om at de som starter bedrifter, aldri går med overskudd første året.

Ifølge Aandal er de fleste andre aktører statlige, og som får dekket sine underskudd. Han viser også til at Onrail konkurrerer i et fritt marked, uten subsidier.

Onrail-sjefen legger ikke skjul på at dette forutsetter effektiv drift med lavere kostnader enn det som er normalt i bransjen.

Onrail har fortsatt bare tre i administrasjonen, samt rundt ti personer som kjører tog og er terminalarbeidere både i Åndalsnes og i Oslo. Godstransportøren har to nye hybridlokomotiver i bestilling, og som bygges nå. De skal settes inn på en ren fiskerute på Nordlandsbanen, mellom Oslo og Fauske.

Powered by Labrador CMS