CO2-nøytral flyfrakt

Lufthansa Cargo og DB Schenker lanserer det de kaller den første kommersielle 100 prosent CO2-nøytrale flyfraktruten.

Publisert

Oppstart er 1. april, hvor det da går regulære ukentlige flyginger mellom Frankfurt – Shanghai – Frankfurt.

– Viktig signal

Tysk minister for transport og digital infrastruktur, Andreas Scheuer, er begeistret for prosjektet.

– Selv i den mest alvorlige krisen som noensinne har rammet luftfarten, tar Lufthansa Cargo og DB Schenker sitt ansvar for klimabeskyttelse og opererer sin første fraktflytur fra Frankfurt til Shanghai med 100 prosent bærekraftig alternativt drivstoff. Dette er et viktig signal akkurat nå, det at selskapene ser fremover til tross for alle bekymringer, og tar viktige skritt for å gjøre luftfarten mer bærekraftig, sier Scheuer.

Schenkers overordnede mål er å gjøre en innsats og bidra til at flyfraktindustrien kan bli helt karbonnøytrale innen 2050.

Norske kunder kan koble seg på dette opplegget med daglige forbindelser mellom Oslo og Frankfurt. Dette gjelder begge veier med både import og eksport av varer.

CO₂-nøytral basert på SAF

Drivstoffet som dette flyet går på er Sustainable Aviation Fuel (SAF) som refererer til bærekraftig, syntetisk parafin. Den produseres nå hovedsakelig fra biomasse, for eksempel fra bærekraftige eller resirkulerbare vegetabilske matoljer. I fremtiden vil ikke-plantebaserte fornybare drivstoff være tilgjengelig. Den mest kjente produksjonsprosessen for dette er det såkalte power-to-liquid-konseptet (PtL) basert på fornybar elektrisitet, vann og CO₂, opplyser Schenker i en pressemelding.

Ved å bruke SAF unngås fossile CO₂-utslipp i forhold til konvensjonell parafin. Under forbrenning i motoren frigjøres bare CO₂ som tidligere ble fjernet fra atmosfæren, for eksempel under plantevekst. SAF er dermed det første virkelige alternativet til fossilt flydrivstoff og nøkkelen til klimavennlig CO₂-nøytral flytrafikk.