PÅ OSLO MOTOR SHOW: Hans Martin Fredstad (t.v.), daglig leder i Fredstad Logistikk AS, sammen med sønnen Martin Fredstad (22). Begge foran selskapets nye Scania Super.Foto: Torbjørn Eriksen
Neste generasjon bak rattet i Fredstad Logistikk
GENERASJONER: Fredstad Logistikk gjør seg klar for neste kapittel. Daglig leder Hans Martin Fredstad har nå fått med seg sønnen Martin og datteren Kaja i bedriften.
Fredstad Logistikk AS forbereder neste etappe – med både sønn og datter inn i selskapet.
NYBIL: Martin Fredstad blir å finne bak rattet i "Arving1", Fredstad Logistikk sin nyeste Scania.Foto: Torbjørn Eriksen
Martin Fredstad (22) har tidligere utdannet seg som rørlegger, men har nå begynt å interessere seg for familiebedriften, og har startet som yrkessjåførlærling. Først skal han ta fagbrev som yrkessjåfør, før han bygger på med kontoradministrasjon og logistikk.
Søsteren Kaja (27) kommer fra læreryrket og jobber med HR i bedriften.
– Med de to inne i drift og støttefunksjoner er framtiden staket ut, sier eier og daglig leder Hans Martin Fredstad. Fredstad Logistikk AS er ett av flere som inngår i familiekonsernet HMF Group AS.
Travel hverdag og full fart på veien
Hverdagen hos Fredstad Logistikk er travel, og selskapet kjører store mengder næringsmidler. I høstperioden går det mye i tørrvarer, og selskapet prøver å kjøre for alle grossistene, forteller Fredstad.
Flåten teller 52 egne biler i fast drift, pluss noen faste innleide.
PIPER: Store kraftige eksosrør og sorte sideskjørt med hvite striper gjør at bilen skiller seg godt ut fra de andre Fredstad-bilene langs landeveien.Foto: Torbjørn Eriksen
Ny bil – komfort foran jåleri
Vi møter far og sønn på Oslo Motor Show. Der selskapet stiller Fredstad med en ny Scania Super som er litt ekstra pyntet for neste generasjon. Vanligvis er bilene til Fredstad stilrene – mer praktiske enn utsmykkede. Noen detaljer er gjort utvendig, men mest satses det på interiør og sjåførkomfort.
Utvendig på den nye bilen er det gjort rene og funksjonelle grep med fjernlys i grillen, speil, lamper, solskjerm, langhorn på takstativet, markeringslys og frontleppe. Den har sorte sideskjørt som kontrast til bedriftens vanlige hvite, hvit platting og hvite skjermdetaljer, sotede bak- og frontlykter for et strammere uttrykk, samt lange eksospiper og tydelige stigtrinn som fremhever det lave taket.
Bilen har pusher-aksling i stedet for tradisjonell boggi, og er levert uten spoiler for et enda mer «rent uttrykk».
– Vi jåler vanligvis ikke opp bilene mer enn nødvendig. Det viktigste er at sjåførene trives. Derfor gjør vi litt ekstra inne i hytta, sier Fredstad. – Målet er at bilen skal være et godt arbeidsverktøy, med lys og detaljer som faktisk gjør nytte i hverdagen.
Eget verksted og høy standard
Fire medarbeidere går skift og tar det meste av vedlikeholdet som ikke krever godkjent verksted. I tillegg har bedriften et team med utenlandsk arbeidskraft som også jobber i ulike skiftordninger. For disse sjåførene settes det gjerne av en lørdag til forefallende arbeid og statusgjennomgang av bilene.
– Dette merkes på utekontroller, sier Fredstad. – I snitt kontrolleres tre biler hver tredje–fjerde uke, og vi forsøker å holde bilene slik at det ikke kommer overraskelser når de blir kontrollert. Dermed ser vi at det gjerne er to–tre biler som blir sjekket i hver syklus, fortsetter han.
Selskapet legger også mye arbeid i kjørestil og effektivisering. Det kjøres ukesrapporter og analyser av avvik – med fokus på trygg, sikker og økonomisk kjøring.