TRE: De tre nye hyttene fra v. XG+, XG og XF. Med unntak av hyttestørrelsen og noen ulike løsninger innvendig er bilene ellers like.

Lettere og gjerrigere DAF

MALAGA: Nytt førermiljø og klasseledende hyttestørrelser møtte oss da vi prøvde nye DAF XG og XF. Og en bedre motorbrems gjør intarderen overflødig, noe som sparer både vekt og drivstoff.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

FØRERPLASSEN: Skjermer og elektronikk har overtatt inne i førerhuset, men enkelte nøkkelfunksjoner er fremdeles knappestyrt.

Den første prøvekjøringen av nye DAF XF og XG var lagt i fjellområdene mellom Malaga og Grenada. Her fikk vi prøve de oppgraderte MX-11 og MX-13 motorene og ikke minst den nye MX-motorbremsen som i stor grad vil overflødiggjøre intarderen. Vi fikk en følelse med den nye hytten som har et meget lavt støynivå og et kraftig oppgradert førermiljø.

Motorbremsen

TRINN: Det er kun tre trinn opp i hytta selv på den største XG+ modellen. Her ser vi også at skoene kan plasseres tørt under kjøringen.

Vi startet dagen i en XG450 FT Low Deck, en kombinasjon som nok ikke kommer til å være storselger i Norge, men vi får kjenne på hvordan selv den «lille» 10,8-liters motoren med 450 hk fint klarer de lange og seige stigningene i dette området. Motorene har fått mer moment også på lavere turtall med fullt moment allerede fra 900 o/min. Med 32-tonns totalvekt klatret bilen godt i bakkene, men vi opplever at girkassen i enkelte tilfeller er noe treg. Et slikt eksempel er dersom vi gir på ut av en rundkjøring med en påfølgende bakke så opplevde vi at den ønsket å gire opp rett etter at vi møter motbakken, med en påfølgende nedgiring. Ifølge fabrikkføreren som var med i bilen vil det i slike tilfeller lønne seg å vente med å starte akselerasjonen til du møter motbakken.

STRØMLINJEFORMET: Raol Wijandes viser hvordan frontruten er avrundet for at luftstrømmen skal følge rundt langs siden av hytta.

Når det gjelder EX-motorbremsen, er denne nå inntil 20 prosent kraftigere ved lave turtall. Motorbremsen har nå et maks moment tilgjengelig allerede fra 900 o/min og oppover, dette gjør at DAF-ekspertene mener at i svært mange tilfeller blir intarderen overflødig. Intarderen fungerer nemlig best ifra 90 og ned til 75 km/t. Den har også kun fullt moment i en forholdsvis kort periode da det utvikles mye varme og kjølingen ikke klarer å holde unna på maks moment over en lengre periode. Det betyr at etter ca. 7 sekunder er motorbremsen mer effektiv, forteller Raol Wijandes i DAF da han forteller og oppgraderingene i EX-motorbremsen.

XG+: Fabrikkføreren viser hvordan sengen kan justeres for en god hvileposisjon.

Denne bilen var også utstyrt med vindu i passasjerdøren for å bedre sikten. I tillegg var bilen utstyrt med DAFs nye speilkameraløsning. Her er det to kameraer som erstatter sidespeilene. Innvendig i hytta finner vi da skjermer på A-stolpene med en større skjerm på høyre side. Vi fant størrelsesforskjellene naturlige, og DAF forklarte det med at vi sitter vesentlig nærmere den venstre skjermen. På høyre side sitter også skjermen for hjørne-øyet, et front/sidekamera som erstatter frontspeilet. Kameraet ser syv meter foran bilen, fem meter til siden seks meter bakover på høyre side av bilen, noe som gir meget god oversikt i kombinasjon med sidespeilet/speilkamera. Hjørnekameraspeilet er også tilgjengelig selv om du skulle velge tradisjonelle sidespeil. De tradisjonelle speilene er for øvrig også redesignet for å få mindre blindsone samt reduksjon i luftmotstanden.

KONTOR: Fabrikkføreren viserhvordan passasjerstolen kan svinges, sammen med bordet i midtkonsollen som kan fungere som arbeidsbord.

Den største

PERSONALISERING: Layouten kan velges mellom moderne som her og classic. Videre kan føreren individualisere informasjonen i til venstre, i midten og til høyre i instrument-skjermen.

Den neste bilen vi klatret inn i var en XG+ 530 FT. Denne hytta ligner veldig på XG hytta vi kjørte tidligere, men med enda bedre innvendig høyde. Denne bilen var lastet til 40-tonn, men med en noe kraftigere motor klarte den stigningene på motorveien i retning Granada vel så godt som «lillebroren». Denne bilen var utstyrt med intarder i tillegg til EX-motorbremsen og vi kunne merke at denne var noe kraftigere enn i den foregående bilen, men vi skjønte hva Wijandes mente med at intarderen i stor grad blir overflødig. Når man tenker på nyttelast er det også en klar fordel å slippe denne da intarderen med alt som følger med øker egenvekten på bilen med 130 kg. Dersom man også legger til den gjennomsnittlige vektreduksjonen i en XF som er på 175 kg vil man kunne øke nyttelasten med drøyt 300 kg.

Når det gjelder styringen har DAF beholdt retningsstabiliteten og har en meget god og behagelig styring. Bilen er meget lett på rattet, spesielt med Low Deck-bilen fant vi at den nesten var for lett på rattet under motorveiskjøring. DAF mangler en elektrohydraulisk styring som gjør det enkelt å justere rattmotstanden og muliggjør nye funksjonaliteter i bilen.

XF-hytta

Dagen ble avsluttet bak rattet i en XF 450 FT med en tanksemi som hadde en totalvekt på 32 tonn. Det er lite annet enn størrelsene på hytta, samt utstyr og konfigurasjoner, som skiller bilene. Med denne konfigurasjonen fikk vi også kjent på forskjellene i ulike kjøreprogrammer. Vi kunne skru av og på programmet for tankvogn og kjente umiddelbart hvordan girkassen endret skiftprogrammet til en mykere giring når vi kjørte med dette programmet aktivert.

Det er sjelden en lastebilprodusent starter med helt blanke ark når nye biler skal designes. Det har DAF gjort denne gangen, i tillegg har de som første produsent implementert de nye lengde- og massereglene i EU, som nettopp har som formål å redusere luftmotstanden og sikkerheten i lastebilene. Dette har tillatt en mer avrundet front på bilen som har vesentlig lavere luftmotstand enn XF Space Cab hadde. Da de startet utviklingen hadde de som mål å redusere luftmotstanden med 20 prosent. De nådde nesten dette målet og luftmotstanden er redusert med 19 prosent, noe som igjen betyr 6,3 prosent reduksjon i drivstofforbruket, forteller de.

Allerede i innsteget merker man at designet er endret. Uansett hytte og høyde er det maksimalt tre trinn for å entre hytten. For de som liker å sette fra seg skoene kan vi opplyse om at de to øverste trinnene er bak døren og har en forsegling, så skoene holder seg tørre.

Nytt førermiljø

Innvendig finner vi et totalt nytt førermiljø, men som samtidig har DAFs DNA. Vi legger merke til det store frontrutepartiet som er senket, noe som betyr bedre sikt rett foran bilen. Instrumentclusteret har en rekke muligheter for individuell tilpasning, både i design og hvilken informasjon som vises.

Justeringen av rattstammen er helt trinnløs og med «nakke» slik at føreren kan vinkle rattet i nøyaktig ønsket høyde og vinkel. Selve rattstammen har også fått en ny innebygd sikkerhetsfunksjon hvor rattet trekkes unna føreren i tilfelle ulykken skulle være ute. Dette er spesielt viktig for de som har rattet i en tilnærmet vannrett posisjon da airbaggen i disse tilfellene går mer rett opp i stedet for mot føreren.

Midtkonsollen er funksjonell med en egen skjerm for infotainment, flåtestyring etc. Men har kan bilen også bestilles uten skjermen for de som eventuelt har et eget flåtestyringssystem som man ønsker å installere.

Sengen er helt ny og i XG-versjonene kan den også leveres med en hvilesengfunksjon som har innebygd hev senk av rygg- og beinvinkel for å sitte behagelig å se på tv eller lese en bok og lignende.

Skal vi komme med noen ønsker er det at DAF som har alle de påbudte sikkerhetssystemene på plass, fremdeles mangler funksjoner som aktiv filholder og fotgjengergjenkjenning med automatisk nødbrems for å nevne noen. Vi savnet også en elektrisk solskjerm da denne ikke er spesielt enkel å justere under kjøring.

Powered by Labrador CMS