Dachser har sluttet seg til den tyske hydrogen- og brenselcelleforeningen, DWV.

Dachser i miljøklynge

1. januar sluttet Dachser seg til den tyske hydrogen- og brenselcelleforeningen, DWV.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er en lobbygruppe som har jobbet for rask innføring av hydrogen som energikilde, og fremmet brenselcelleteknologi siden 1996. Dachser vil også delta i DWVs HyLogistics-klyngen.

Miljø-samarbeid

Kjøretøyprodusenter, produsenter av fornybar energi og logistikkselskaper gikk nylig sammen for å etablere denne nye arbeidsgruppen. Målet er å gi politisk støtte til utarbeidelse og innføring av brenselcellelastebiler i markedet for å redusere klimagassutslippene innen godstransporten – og å representere disse interessene overfor tyske og europeiske beslutningstakere og departementer.

- Godstransport på vei står for rundt fem prosent av alle klimagasser i EU. Hydrogenbrenselcelleteknologi gir best sjanse for å nå det langsiktige målet om nullutslippskjøretøy, spesielt innen langdistansetransport med lastebil, sier Stefan Hohm, Chief Development Officer hos Dachser.

Ifølge Hohn er DWV-medlemskapet og samarbeidet mellom transportpartnere og sjåfører viktig for miljø-endringene i transportsektoren.

Løsning for varetransport

Styreleder Werner Diwald i DWV forteller at det som gjør hydrogen og brenselcellelastebiler så attraktive for transport av varer, er den høye systemeffektiviteten som brenselcellene tilbyr, og som langt overstiger forbrenningsmotorene.

- Denne energikilden kan dessuten vise til null lokale utslipp av nitrogenoksid, CO2 og partikler. Vi er glade for å ha Dachser, en ledende logistikkleverandør, om bord som et av våre medlemmer, sier Diwald.

Powered by Labrador CMS