Netthandelen og Covid-19 gir akuttbehov for lager- og logistikkfasiliteter.

Netthandelen gir akutt lagerbehov

80 prosent av lager- og logistikkbedriftene opplever omsetningsvekst som følge av den eksplosive netthandels-økningen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette har gitt et akutt behov for lager- og logistikkfasiliteter.

For tredje gang gjennomfører DnB Næringsmegling den årlige brukerundersøkelsen, Lager og Logistikk, fortrinnsvis basert på lager- og logistikkmarkedet i Stor Oslo.

Utvalget består av 16 av de største brukerne innen et bredt spekter av bransjer. Samlet representerer aktørene ca. 1,1 mill. kvm. med lager kun i Stor Oslo, men flere av aktørene er også nasjonale.

Covid-19 og netthandel

- Vi har snakket med selskapene om fremtidig lagerbehov, hvordan de er påvirket av Covid-19, netthandel, men også om hvordan miljø vil påvirke bransjen fremover, forteller DnBs analytiker Magnus H. Jacobsen til Mtlogistikk.

Samtalene som fant sted i oktober stadfester den kraftige veksten innen netthandelen i Norge i 2020, og hvor 80% av deltagerne i undersøkelsen rapporterer omsetningsvekst.

- Samlet forventer aktørene vi har pratet med å trenge 200.000 kvm. mer lager i Oslo og Akershus de neste fem årene, og hvor netthandel pekes ut som den største enkeltfaktoren for veksten, sier Jacobsen.

Tross økt lagerbehov, er mange av aktørene allerede godt rigget for vekst. Nylig installerte automatiseringsløsninger og utvidelsesmuligheter på eksisterende tomt, bidrar til å redusere det fremtidige lagerbehovet noe.

DnB-analytikeren viser til at aktørene stiller strenge krav til både beliggenhet og kvaliteter på lageret, og at mange har behov for spesialtilpasninger, store tomter med ekspansjonsmuligheter og ikke minst ha en strategisk beliggenhet.

Akutt behov

DnB-analytiker Magnus H. Jacobsen forteller om enorme lager- og logistikkbehov.

- Flertallet mener derfor nybygg er det foretrukne alternativet i den grad de har tid til å vente. I 2020 har vi likevel sett flere aktører innen netthandel, 3PL og hjemlevering som har fått et akutt behov for mer plass. Denne utviklingen har bidratt til et godt marked i 2020 for eksisterende bygg med hurtig overtagelse, sier Jacobsen og viser til et behov for rundt 200.000 kvm. de neste fem årene.

Rigget for vekst

Lagerareal-behovet har også eskalert i etterkant av Covid-19 og flere er allerede rigget for vekst.

Store deler av økningen er allerede planlagt i form av nytt lager eller en utvidelse på eksisterende tomt. Flere av aktørene er allerede godt rigget for sterk vekst, gjennom både nylig installerte automatiseringsløsninger og/eller at de har utvidelsesmuligheter på eksisterende tomt.

- Dette er hovedforklaringen på at deltagerne ikke melder om enda større fremtidig lagerbehov ifølge Jacobsen.

DnB-analytikeren forteller at flere av lagerbrukerne som i dag har en begrenset andel av omsetningen på nett, i dag bruker de fysiske butikkene til lagring og pakking.

- Med den veksten mange har hatt på netthandel, frykter likevel mange at de nærmer seg grensen for hva de fysiske butikkene kan tåle, og at de derfor kan få et akutt behov for mer lagerplass i årene fremover, forteller Jacobsen som også understreker at det er både vinnere og tapere etter Covid-19:

Enorme forskjeller

- Etter at Norge ble truffet av Covid-19 har det vært svært tøffe tider for mange bransjer. Krisen har likevel slått svært ulikt fra bransje til bransje. Mens noen aktører sliter med å overleve, ser vi samtidig andre som leverer rekordresultater. Deltagerne i denne undersøkelsen har stort sett vært i den siste kategorien. 8 av 10 brukere i vår undersøkelse har opplevd en omsetningsvekst, og flertallet forventer også at omsetningen vil bli permanent høyere, sier Jacobsen.

Nordmenn har mer tid til å pusse opp hjemmene sine, de reiser mindre og spiser i større grad hjemme fremfor å dra på restaurant. Hobby, interiør og dagligvare er derfor alle eksempler på segmenter som i stor grad har opplevd en sterk omsetningsvekst de siste månedene.

For å sitere noen av aktørene:

«Veksten har vært helt vanvittig. Vi har i perioder omsetning over det vi normalt kun ser i juletrafikken».

«Privatmarkedet er over all forventning, men mer krevende i proffmarkedet».

«Vi gikk ut med permitteringer i mars, men måtte trekke alle tilbake kun to dager senere».

Boom og rekorder

Det er en kjensgjerning at vi står midt i en netthandelsboom med omsetningsrekorder som resultat.

Og som DnB-analytikeren sier:

- I tillegg til kraftig netthandels-økning har Covid-19 bidratt til at denne veksten bare har eskalert. Tall fra Virke viser at nordmenn handlet varer på nett for 49 milliarder kroner i 2019, og med en netthandelsvekst på 31,7% i første halvår 2020, ligger alt til rette for nye rekorder inneværende år. Dette stemmer godt med resultatene fra vår egen undersøkelse, hvor samtlige av de deltagerne vi også hadde med i fjor melder om netthandelsvekst i 2020, sier Jacobsen.

Mer netthandel og mer lager

For mange av aktørene betyr økt netthandel et behov for mer lagerplass, og dette er den største enkeltårsaken til veksttakten vi nå ser.

Flere har fått et akuttbehov for mer lager i denne perioden, samtidig ser vi også at mange allerede har posisjonert seg godt for å ta unna stor vekst allerede.

- Flere store aktører melder likevel at de nærmer seg en kritisk grense for hva dagens løsning kan håndtere. Flere av de største selskapene melder at de fortsatt er i tidligfase på netthandelssatsingen, og at utviklingen fremover kan få større utslag. Med flere store selskaper med milliardomsetning, vil selv små justeringer av netthandelsomsetningen kunne gjøre store utslag på deres lagerbehov, avslutter Magnus H. Jacobsen.

Powered by Labrador CMS