Usikre fremtidsutsikter for fiskeeksporten og norsk flyfrakt.
Usikre fremtidsutsikter for fiskeeksporten og norsk flyfrakt.

Tøffe tider for OSCC

Oslo Seafood & Cargo Center (OSCC) ble tvunget til å permittere halve arbeidsstokken. Covid-19 har skapt store utfordringer, og usikkerheten er stor for fremtiden.

Publisert

Avlysninger av flygninger har gitt tapte kostnader og betydelig reduksjon av utenlands-frakten.

Adm. direktør Roy Egil Skredderberget i OSCC forteller om en tøff tid for fraktselskapet, og som håndterer godset til selskap som Turkish Airlines, Air Cargo Global, Thai Airways, Norwegian, Singapore Airlines, Silk Way og Cargolux. Det innebærer en eksport av ca. 3000 tonn sjømat i måneden.

- Akkurat nå er volumet meget varierende fra uke til uke. Total-volumet er redusert med ca. 50 prosent dette året. Vi har også måttet permittere rundt halvtarten av våre ansatte, forteller Skredderberget til Mtlogistikk.                 

Utfordringene står i kø for adm. direktør i Oslo Seafood & Cargo Center AS (OSCC), Roy Egil Skredderberget. Solid erfaring fra bransjen er imidlertid en god ballast. Foruten over 21 års erfaring i ledende stillinger i DB Schenker, blant annet som salgsdirektør, har han også vært leder av fraktavdelingen i Bråthens Safe.
Utfordringene står i kø for adm. direktør i Oslo Seafood & Cargo Center AS (OSCC), Roy Egil Skredderberget. Solid erfaring fra bransjen er imidlertid en god ballast. Foruten over 21 års erfaring i ledende stillinger i DB Schenker, blant annet som salgsdirektør, har han også vært leder av fraktavdelingen i Bråthens Safe.

- Hva er fremtidsutsiktene for selskapet og flyfrakten fremover?

– Det avhenger helt av når landegrensene åpnes for flytrafikk igjen. Vi trenger flere passasjerfly med frakt fra Norge/Europa og ut til USA/Asia for å få tilbake stabile volum, sier OSCC-sjefen og fortsetter:

- Vi har i dag mange permitterte og fremtidsutsiktene avhenger av når flytrafikken kommer tilbake til normalen igjen. Heldigvis har vi en del «fraktere» som tar godset, men dessverre varierer volumet for mye på General Cargo. Fisketransporten derimot holder seg noenlunde stabil.

Forvandlingen

- Hva skjer på andre siden av Covid-19?

- Dette er det ennå litt vrient å forutse. Men selvsagt håper vi å være tilbake til normalen så raskt det lar seg gjøre.

For et halvannet år siden skrev vi om en ny tid for den nye flyfraktspesialisten og lakseeksportøren, Roadfeeders II på Gardermoen.

I oktober 2018 kjøpte Coast Seafood opp hele virksomheten i konkursboet Roadfeeders.

Den tidligere Roadfeeders-sjefen, Lene Mellum, har hoppet av flyfrakt-karusellen og tilbyr i dag tjenester innen HR og HMS. Foto: Per Dagfinn Wolden
Den tidligere Roadfeeders-sjefen, Lene Mellum, har hoppet av flyfrakt-karusellen og tilbyr i dag tjenester innen HR og HMS. Foto: Per Dagfinn Wolden

Lene Mellum som fulgte med over som adm. direktør i det nye selskapet så en lys fremtid med en solid finansiell aktør i ryggen. Coast Seafood er en av Norges største eksportører av laks og ørret, og med rundt 4,3 milliarder kroner i omsetning. 

Fiskeeksportøren og milliardbedriften Coast Seafood på Måløy eksporterer årlig rundt 90.0000 tonn sjømat til 65 markeder.

Mellum videreførte Roadfeeders-tradisjonen i den nyetablerte flyfraktspesialisten Roadfeeders II i et års tid.

Lene Mellum har hoppet av flyfrakt-karusellen og jobber i dag med å tilby tjenester innen HR og HMS.

- Som tidligere daglig leder kjenner jeg til presset som ledere er utsatt for i disse tøffe tider. Kostnadene må ned, fokuset må være på markedet, kundene og inntjening. Ikke inntektsbringende funksjoner må tas vekk. Men de ansatte og HMS må likevel ivaretas, understreker Mellum til Mtlogistikk.

I november i fjor overtok Roy Egil Skredderberget stillingen som CEO i selskapet, som nå har fått navnet OSCC.

- Hva omfatter selskapet i dag, Skredderberget?

- Vi er en terminal som klargjør og håndterer flyfrakt på vegne av flyselskapene. Dette gjelder både import, export og transitt. Rundt 70 prosent av vårt volum er basert på ferskvarer som export av sjømat. De resterende 30 prosentene består av General Cargo, og som inkluderer blant annet levende dyr, frukt, grønnsaker og blomster.

- Hva har skjedd etter at Coast Seafood kjøpte opp konkursboet, Roadfeeders?

- Driften har fortsatt som tidligere med terminalhandling av flyfrakt, men volumet gikk dessverre noe ned i starten da noen flyselskap valgte å bytte terminal på grunn av Roadfeeders-konkursen. Sakte men sikkert bygget man seg opp igjen i 2019 med fokus på effektivisering for deretter å øke volum. Dessverre ble vi som alle andre rammet av Covid-19-virus tidlig i år, og vi har derfor blitt satt en del tilbake, sier Skredderberget og understreker:

- Men vi jobber hardt i disse dager med å finne en balanse i denne situasjonen, slik at vi kan være en god terminal både nå og etter Covid-19 for ansatte og kunder.