Hovedgrunnen til at Smyril Line har startet opp sin nye linje på Bergen og Vestlandet, er Kysthavnalliansen i Trondheim som har jobbet aktivt med å få fiskeoppdretterne til å se på sjøtransport som en mulig transportform.

Smyril Line tilbake i Bergen

Det færøyske rederiet Smyril Line er tilbake i Bergen, denne gangen som en godsrute mellom Rotterdam i Nederland og Rørvik i Trøndelag.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Smyril Line er med på å øke godsvolumet som går på sjø, sier den ferske markedssjefen i Bergen Havn, Nils Møllerup.

I 2008 seilte Smyril Lines «Norrøna» sin siste passasjertur fra Bergen til Færøyene og Island. Siden den gang har Smyril Line vært fraværende i vestlandsbyen.

Nils Møllerup, markedssjef Bergen Havn.

Men nå er rederiet tilbake med en godsrute som i all hovedsak frakter fersk fisk til det europeiske markedet, og frukt og grønt nordover til Vestlandet og Trøndelag.

Smyril Line har faste ukentlige anløp med avgang fra Rotterdam mandag, anløper Bergen onsdag og kommer i retur også innom Bergen på lørdag.

Mål om mer gods på sjø

Hovedgrunnen til at Smyril Line har startet opp sin nye linje på Bergen og Vestlandet, er Kysthavnalliansen i Trondheim som har jobbet aktivt med å få fiskeoppdretterne til å se på sjøtransport som en mulig transportform.

Nils Møllerup

Nils Møllerup har gått inn i rollen som markedssjef i Bergen Havn, etter seks års virksomhet i havnen.

Våren 2019 gikk han ut av COO-rollen for å jobbe med forretningsutvikling. Ansvarsområde har bl.a. vært planlegging av ny godshavn og ivareta godssegmentet, men Møllerup har også hatt et ansvar for ivaretakelse av hovedkundene innen cruise- og passasjertrafikken.

Ved nyttår samlet havnen denne aktiviteten i en markedsavdeling, og det ble mer naturlig å kalle stillingen markedssjef.

Møllerup har tidligere jobbet som ansvarlig for Brings eksport/import av tørrlast i Bergen og sør/vest-regionen. Han har vært daglig leder i Norfolkline Norge i 14 år.

Kysthavnalliansen består av havner på Nordmøre og i Trøndelag, og har et mål om å fjerne 6500 vogntog fra norske veier de neste årene ved å flytte mer gods over på sjøveien.

- Vår medvirkning har vært å få frukt og grønt fra kontinentet nordover, forteller Møllerup.

Kutter omveien om Oslo

I dag går store volumer med frukt og grønt via Oslo til resten av landet på bil, men mye av dette er fulle laster som i utgangspunktet kan sendes sjøveien direkte fra kontinentet til Vestlandet og Trøndelag.

- Bama, Coop og Asko har vært gode pådrivere for å få til dette, sammen med Stavanger, Bergen og Trondheim havner. Det som også er bra med denne ruten er at fisken som sendes ut herfra ellers ville gått med bil over fjellet og videre ned til Europa, sier Nils Møllerup som understreker følgende:

- For Bergen Havn betyr en ny linje flere avganger og større frekvens for vareeierne. Dette er utrolig viktig for at sjøveien og havnen skal være et alternativ til lastebil. Målet er å tilføre sjøtransporten flere kunder som normalt bruker bil som sitt transportmiddel, sier vestlands-havnens markedssjef.

Powered by Labrador CMS