Fra lasting/lossing i Rotterdam med Smyril Line.

Bama vil ha med flere vareeiere for å få hyppigere avganger

Bama bruker Smyril Line for import fra Europa til Midt-Norge, men vil gjerne ha med flere vareeiere på laget for å få til en enda mer effektiv løsning.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vårt håp er at vi skal få med oss mange andre vareeiere som synes dette er en svært god transportløsning, sier transportutvikler i Bama, Jøran Ilseng. Selskapet har siden høsten 2020 benyttet Shortsea-prosjektet fra Rotterdam via Stavanger og Bergen til Midt-Norge i vareimport fra Europa.

- Vi trenger et godt økonomisk fundament for å utvide dagens løsning med flere som både eksporterer og importerer varer som kan gå på ruten fra Rotterdam til Midt-Norge. For oss hadde det vært best mulig å kunne utvide ruten til to dager i uka, sier transportkontroller Ilseng.

Fra i fjor høst har Bama fraktet 15-16 enheter pr. uke på Smyril Line sin linje fra Rotterdam. Dette tilsvarer 60-70 trailere mindre på norske veier hver måned.

- I oktober 2019 var Bama vertskap for det første vareeiermøtet i Shortsea-prosjektet der de begynte å definere hva som skulle til for å velge sjøtransport fra Sentral-Europa til Midt-Norge. Bama er en av de store viktige pådriverne til grønn omstilling i sine transporter. Shortsea har også gitt vesentlige økonomiske besparelser mot ren biltransport, sier prosjektleder Ann Iren Holm Rise i Kysthavnalliansen.

Lavere kostnader

Jøran Ilseng sier at det var behovet for å få ned transportkostnadene som i sin tid førte til at man flyttet varer fra veg til sjø. Det startet i 2017 da man fikk til det første godsoverføringsprosjektet sammen med Oslo Havn.

- I begynnelsen støtte vi på en del hindre, som blant annet vårt behov for å ha nattåpne havner for å få inn varene på natta, slik at de kunne transporteres ut tidlig neste morgen. Men etter hvert fikk vi på plass en rute, som nå er utvidet til to dager i uka, og hvor vi frakter 1600 enheter årlig, som utgjør omtrent en tiendedel av vårt transportvolum, sier Ilseng.

Bærekraft og miljø

Selv om det første utgangspunktet for overgangen til sjø for Bama var initiert av utfordringen med å få ned transportkostnadene, ser man også at det er andre hensyn som spiller en viktig rolle.

- Vi ser helt klart at det gir gevinster både for bærekraft og miljø at vi kan redusere antallet trailere inntil Norge med 1600 som vi gjorde i løpet av fjoråret, sier Ilseng.

Samtidig understreker han at det for Bama er avgjørende at det er en åpen løsning hvor man ikke må binde seg til spesielle transportører på inn- og uttransport av varer.

- Vi trenger avtale med et rederi som har åpne løsninger inn og ut. Det har Smyril Line, sier Jøran Ilseng.

Varer fra Spania

Før man kom i gang med dette prosjektet hadde Bama også testet togtransport fra Spania til Holland, uten at dette ble noen suksess. De har også testet togtransport både fra Italia og Frankrike til Danmark og Holland, men transportkvaliteten opplevdes å være for dårlig.

- Mange av de varene vi skal ha fraktet til Norge kommer fra Spania. Det gjelder spesielt sitrusfrukter som klementiner, appelsin samt vannmelon, jucie og grønnsaker. Disse fraktes på vei til Rotterdam, hvor vi nå har Shortsea-prosjekter både til Oslo og Midt-Norge via Vestlandet.

Smyril Line leverer

- Vi har opplevd en operatør som leverer på det vi ønsker og krever for at Shortsea skal være konkurransedyktig, sier Ilseng i Bama, som viser til at Smyril Line har levert veldig bra etter noen innkjøringsutfordringer. De har forståelse for Bamas behov, leverer god kvalitet og dialogen med rederiet er god.

- Når varene har kommet til Trondheim er de fraktet på bil videre til lokale distribusjonssentre og noe er fraktet videre med bil til Molde, Mo i Rana og Tromsø. En del last er fraktet til Frosta for omlastning sammen med lokale produkter som skal nordover.

Ønsker utvidelse

Jøran Ilseng er ikke i tvil om at de har behov for en utvidelse av sjøtransporttilbudet til to seilinger i uka:

- Vårt håp er at vi skal få med oss flere vareeiere som synes dette er en god transportløsning. Vi trenger alle et godt økonomisk fundament for å utvide dagens løsning med flere som både eksporterer og importerer varer som kan gå på ruten fra Rotterdam, via Stavanger og Bergen til Midt-Norge. To ukentlige seilinger med denne kvaliteten tror vi vil være attraktive for mange, sier Ilseng.

Del av lakseruten

Det sjøbaserte nye linjetilbudet tilpasset fersk laks er etablert gjennom Shortsea-prosjektet etter initiativ fra Kysthavnalliansen og Tenketank Midt-Norge Sjø. Prosjektet har matchet store aktører med sammenfallende logistikkbehov, men som inntil i dag ikke har funnet sjøtransport konkurransedyktig.

Sørgående seiling går med sjømateksport fra større aktører som Lerøy Seafood og Nutrimar, på nordgående seiling har båten med seg last fra Bama og COOP Norge som skal ut i norske butikker langs kysten vår og opp til Midt-Norge. Prosjektet bidrar allerede til å redusere antallet trailere på norske veier betydelig.

Tidligere i høst uttalte logistikksjef Espen Andersen i Lerøy Seafood at det nye linjetilbudet tilpasset fersk laks sin stabilitet, framføringstid, kvalitet og pris er konkurransedyktig med landtransporten. Tilsvarende har logistikksjef import hos Coop Norge, Robert Radford sagt at denne nye linjeservicen har gjort sjøtransport konkurransedyktig også for deres importstrømmer.

Powered by Labrador CMS