Kristian Mikkjalsson har sendt oss dette bildet av fisketralla han trekker på.
Kristian Mikkjalsson har sendt oss dette bildet av fisketralla han trekker på.

- Her har alle oppsamlings-tank til fiskevann

Vi har fått bilder av en leser som forteller om en annen praksis enn det vi ser fra Vegvesen-kontroller.

Publisert
Vann som renner ut samles opp. Godkjenningsmerket viser at alt er på stell til å frakte laks. Foto: Privat
Vann som renner ut samles opp. Godkjenningsmerket viser at alt er på stell til å frakte laks. Foto: Privat

Det er skrevet metervis i norske medier om vogntog det renner fiskevann fra. Det er spesielt fokus på problemet med vann på veien om vinteren, på grunn av at det da kan fryse til is i veibanen.

Etter siste artikkel på MTlogistikk om avrenning, har en leser fra Færøyene, Kristian Mikkjalsson, kontaktet oss. Han forteller om en helt annen praksis, med utstyr som også flere i Norge tenker at de kanskje skal bruke, men ikke gjør.

- Alle trallene som kjører for lakseindustrien på Færøyene, skal være «flasketette», sier han.

- Det begynte for ca. 20 år siden, på grunn av ILA-virus (infeksiøs lakseanemi) i laksen. For å forhindre smittespredning ble det krav om at ikke en dråpe skulle komme på avveie mellom avsender og mottaker av fisken.

Siden alle fisketraller på Færøyene er utstyrt med oppsamler av fiskevann og vannet holder seg på trallene, blir det heller ikke fiskevannis på veiene.

Færøyregistrerte fisketraller har selvfølgelig oppsamling:

- Vi har også en hel del løstrailere, som Smyril Line bruker til eksport. De er på danske skilt, men de har alle sammen oppsamlingstank, sier Mikkjalsson.

Tanken med fiskevannet tømmes på godkjent sted. Foto: Privat
Tanken med fiskevannet tømmes på godkjent sted. Foto: Privat

ILA er et problem i Norge også, men her er det ikke samme tiltak som på Færøyene. Færøyene ligger mer isolert enn Norge og er mindre, så det kan antas at det er lettere å holde oversikt på veiene for myndighetene på øygruppen i Nord-Atlanteren, enn Norge som har over 250 mil med landegrense.

Det går an å tenke seg at det hadde blitt slutt på avrenning av fiskevann dersom Vegvesenet hadde kunnet gi bruksforbud til traller med fisk som ikke hadde oppsamlingstank. Og ikke sånn som nå, at det holder at det ikke renner ut vann av tralla akkurat når den forlater kontrollplassen.

Røret går fra oppsamlingen og til tanken under planet. Foto: Privat
Røret går fra oppsamlingen og til tanken under planet. Foto: Privat
Denne danske tralla som brukes til å hente laks på Færøyene har også et oppsamlingssystem for vann. Denne versjonen stopper vannet på innsiden av bakdørene. Foto: Privat
Denne danske tralla som brukes til å hente laks på Færøyene har også et oppsamlingssystem for vann. Denne versjonen stopper vannet på innsiden av bakdørene. Foto: Privat