Sensible 4 hevder at deres autonomi-løsning takler snø og vanskelige kjøreforhold.

Tester selvkjørende varebil i Norge

Toyota Proace med finsk autonom kjøreprogramvare testes i Gjesdal.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skjermen inne i bilen formidler systemets status til sikkerhetsføreren. Bildet til venstre er skapt av flere LiDAR-sensorer, og gir føreren mulighet til å følge med på at systemet fungerer som det skal. Grafene til høyre beskriver hvilke kommandoer systemet sender til kjøretøyet, og hva kjøretøyet foretar seg.

Den finske bedriften Sensible 4 som utvikler programvare for selvkjøring, har startet klargjøring til pilotprosjekt i Gjesdal i Rogaland. Piloten er en del av et forsknings- og utviklingsprosjekt kalt FABULOS (Future Automated Bus Urban Level Operation System), og er en fortsettelse av et pilotprosjekt gjort i Helsinki i fjor vår.

Gjesdal-piloten introduserer nye Toyota Proace -kjøretøy, en ny versjon av den autonome kjøreprogramvaren og nye funksjoner for behovsbasert offentlig transport. Som ekstra sikkerhet er det alltid en person om bord kjøretøyet mens det kjører, opplyser Sensible 4 i en pressemelding.

– Vi har utført forberedelsene våre som planlagt i Gjesdal. Kjøretøyene fungerer bra, sier Sensible 4-prosjektlederen Aleksi Tepponen.

På grunn av koronaviruset tilbrakte de finske medarbeiderne sine første dager i Norge i karantene, før de bega seg ut i det offentlige rom. Piloten starter snart og er planlagt å fortsette til slutten av februar 2021.

– En trygg pilot for alle er vår førsteprioritet, fortsetter Tepponen.

Aleksi Tepponen er prosjektleder for utprøvingen i Gjesdal.

Hevder å takle snø

Omgivelsene i Gjesdal er nå preget av snø og litt tøffe værforhold, som på generell basis er utfordrende for selvkjørende løsninger. Sensible 4 hevder imidlertid å besitte det eneste selvkjørende systemet som kan kjøre under alle værforhold, inkludert snø.

– Vi gleder oss til å begynne å teste programvaren vår i omgivelser som vi ikke har i Finland. Vi tror ikke at det kommer til å skape problemer for systemet vårt. Toyota-kjøretøy klarer seg godt i bratte bakker og på snødekte veier, sier Tepponen.

Dette er selvkjøringsnivåene

Nivå 1: Dette er systemer som gjør veldig enkle operasjoner, som for eksempel vanlig cruise control.

Nivå 2: Dette er systemer hvor bilen begynner å være oppmerksom på omgivelsene, for eksempel aktiv filholder. Føreren skal likevel ha hendene på rattet.

Nivå 3: Her kan føreren slippe rattet og la bilen gjøre jobben. I enkelte situasjoner, som motorveikjøring, kan bilen selv gjøre alt. Føreren må tre inn dersom bilen varsler om det.

Nivå 4: Her skal bilen kunne gjøre all kjøring selv. Føreren skal kunne ta seg en blund eller sitte med ryggen mot kjøreretningen i fart, men det skal likevel være mulig å manuelt overstyre bilen.

Nivå 5: Dette er biler hvor rattet ikke behøves. Her har ikke bilen en "fører", men gjør alt selv - fra dør til dør.

Kilde: Society of Automotive Engineers

På spørsmål fra Moderne Transport om hva som gjør at Sensible 4 kan hevde å klare å håndtere autonomi også i krevende vinterforhold, svarer markedsansvarlig Toumas Sauliala at det handler om god kartlegging.

– Vi prøver ikke å lese veimarkeringer eller trafikkskilt, siden det er upålitelig i snøvær. Siden vi har gjort en god kartlegging på forhånd, og bilene kjører på forhåndsbestemte ruter trenger ikke bilen «se» landemerker, fotgjengeroverganger, trafikkskilt eller noe slikt. Dette er lagret i bilens datamaskin. Den eneste informasjonen vi trenger utenfra er status på trafikklys i kryss, sier Sauliala.

Med finsk bakgrunn og testing både i Norge og Nord-Finland, mener han at Sensible 4 legger et godt grunnlag.

– Spørsmålet om hvordan fungere i all slags vær, er superinteressant, og er mer eller mindre kjernen i virksomheten vår. Det kan deles inn i tre kategorier, sier Sauliala, og ramser opp:

1. Posisjonering
2. Gjenkjenning av hindringer
3. Selve kjøringen

– Posisjoneringen er nøkkelen til kjøring i all slags vær. Vår LIDAR-baserte posisjonering kan lokalisere kjøretøyet ned på centimeter-nivå, i selv det verste uvær, legger han til.

Sauliala legger til at Sensible 4 ikke prøver å oppnå nivå 5-autonomi, men satser på nivå 4.

– Nivå 5 er en enormt vanskelig oppgave. I stedet sikter vi mot nivå 4 med gode fjernstyrte assistansesystemer, sier han.

Under testprosjektet er det etablert et såkalt Remote Control Center (RCC) i Ålgård. RCC-et spiller en vesentlig rolle, ettersom det muliggjør fjernhjelp og kundeservice for selvkjørende kjøretøy og passasjerene deres. RCC-et tester også ut drift av flåtestyring, som vil kreves i fremtiden når selvkjørende kjøretøy utgjør en betydelig del av den offentlige transporten.

Samler verdifulle data

I tillegg til Toyota-kjøretøyene, brukes det også et lite Renault Twizy-basert testkjøretøy i pilotprosjektet. Piloten kjøres i samarbeid med Shotl, i et EU-støttet FABULOS-prosjekt. Sensible 4 arbeider også sammen med Mobility Forus i denne piloten. Den planlagte ruten er 3,3 kilometer lang og kjøres uten passasjerer.

– Det gleder oss å starte våre første selvkjørende piloter utenlands. Autonom kjøring på åpne veier er en vesentlig del av utprøvingen av programvaren vår og innhenter verdifulle data for fremtidig utvikling, sier Harri Santamala, CEO hos Sensible 4, og henviser til to piloter som skal ta til i Norge.

I tillegg til FABULOS-piloten i Gjesdal, brukes programvare til Sensible 4 også i Ski utenfor Oslo, til en annen pilot med Ruter, Toyota Motor Europe og Holo.

Grunnleggerne av Sensible 4 har utviklet selvkjørende kjøretøy siden 80-tallet. I februar i 2020 sikret Sensible 4 seg 7 millioner dollar i serie A-finansieringsrunde fra japanske investorer og teknologien har vunnet flere priser.

Powered by Labrador CMS