Semifinalistene Lars Svensen, Arvin Farahmand og Petter Sommerseth med arbeidsmauren «Ari».

Vil stable flybagasje med «robotmaur»

I konkurranse med bidrag fra 124 land er NTNU-studenter semifinalen i Toyota Material Handlings designkonkurranse. NTNU-gjengen har laget et automatisk konsept for lasting av fly.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

240 bidrag fra over 123 land har kjempet om seier i Toyota Material Handlings årlige designkonkurranse. Utfordringen er bagasjehåndtering, og nå står 14 konsepter igjen i en global semifinale. Blant dem finner vi en gruppe NTNU-studenter.

– Forslaget deres skiller seg ut ved at de tør å ta tak i det aller vanskeligste, sier markedssjef i Toyota Material Handling Norway, Mathias Haeger, som hadde gleden av å fortelle studentene at de er blant de 14 semifinalistene, i en pressemelding. 

Inn i buken

Deltakerne stod fritt til å selv snevre inn oppgaven. Mange designet ulike sporingsløsninger for bagasje, og så godt som alle stoppet ved flyets inngangsparti. Gruppen fra NTNU gikk motsatt vei. 

 – De var de eneste i Norge, og blant svært få globalt, som gikk rett på det aller helligste og mest komplekse: hvordan bagasjen skal organiseres inne i buken på flyet. Det er modig, og de hadde dessuten en kul måte å gjøre det på, sier Haeger. 

 Konseptet de tre studentene Petter Sommerseth, Lars Svensen og Arvin Farahmand kom opp med, valgte de å kalle «ari» – japansk for maur. Ideen er at små, selvkjørende roboter – med justerbar høyde og et tak med en type rullebånd – jobber sammen, som en koloni, for å frakte og stable bagasjen på en mest mulig effektiv måte.

– Ambisiøst

Idar Sørgjerd er avdelingssjef for blant annet bagasjehåndtering i Avinor, som har vært sparringpartner med NTNU i denne konkurransen. Han har fulgt nøye med, og synes forslaget til den norske semifinalisten er spenstig.

Idar Sørgjerd (Avinor) og Mathias Haeger (Toyota Material Handling) diskuterer fremtidens bagasjehåndtering med studentene på Industriell Design ved NTNU.

 – Det er mange imponerende bidrag i år, men denne gruppen tar for seg noe som nesten ingen andre tør å prøve seg på. Hva som skjer med bagasjen frem mot flyet, jobber vi med hver dag. Men inne i flykroppen har det ikke skjedd noe som helst de siste 10–15 årene, fordi det er så komplekst. Så dette er ambisiøst, sier han.

Haeger i Toyota Material Handling legger til at det var mer som lå til grunn for juryens vurdering. 

 – Selv om det var modig å begi seg ut på denne problemstillingen spesielt, må vi ikke glemme at dette er en produktdesignkonkurranse. Juryen likte både konseptet og det elegante, simplistiske designet disse gutta hadde valgt.

Global

Slik kan fremtidens bagasjehåndtering i buken på et fly se ut.

Konkurransen har tidligere kun vært arrangert i Europa, men i år har Toyota Material Handling, sammen med nyoppkjøpte Vanderlande, åpnet den for deltakere verden over. Det har naturligvis ført til rekordmange bidrag – fra alle kanter av kloden. 

 – Vi synes det er artig å kunne gi studenter hands-on arbeidserfaring sammen med ledende logistikkselskaper, og at NTNU har valgt å bruke konkurransen som en del av læringsplanen dette semesteret. Samtidig får vi jo kreative ideer tilbake, og i år har nivået vært skyhøyt. Da er det ekstra imponerende og artig at en gruppe fra Norge nå kjemper helt i toppen, sier Haeger.

Haeger forteller at «kaizen» – kontinuerlig forbedring – er en grunnpilar i Toyota Material Handling. Han synes studentene har utvist god Toyota-ånd i arbeidet de har lagt ned mellom rundene. Designstudentene ble likevel overrasket da de ble annonsert som semifinalist. 

– Det kom som en bombe. Vi hadde ikke trodd det, men vi har jobba beinhardt etter den innledende runden. Da så det virkelig ikke bra ut, så det er artig å se at noen setter pris på noe vi har lagt ned så mye tid i. Det gir selvtillit, sier NTNU-studenten Petter Sommerseth.

Toyota-bobla

I tillegg til at de gjorde noe annerledes, tror han det kom godt med at de «tenkte Toyota».

– Vi gikk inn i Toyota-bobla og ble der hele veien, både i formspråk og farger. Vi tok utgangspunkt i hvordan vi så for oss at de kunne gjort det, og prøvde samtidig å tenke nytt, sier han.

Nå er det full konsentrasjon på eksamenstid for designstudentene, før det blir mer jobbing frem mot en eventuell finale. Men én ting er i alle fall sikkert, sier Sommerseth:

– Dette prosjektet blir stående på fremsiden av porteføljen min en god stund.

Powered by Labrador CMS