Ethiopians Cargo har en sentral rolle på OSL Gardermoen.

Flyfraktens nye storhetstid

Her om dagen sto hele ti fraktfly klare for å fly masse død laks fra OSL Gardermoen, og som i hovedsak ble fløyet til det asiatiske fiskematmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her var blant andre Ethiopians Norden-sjef og rapporterte "live" om norsk sjømateksport.

95963344_1588185821357604_7143337186631352320_o

Flyfrakt går svært godt om dagen. 

Avinors flyfraktsjef, Martin Langaas, er konstant på farten for å selge flyfrakt-konseptet, og som fyller flyene som letter fra Gardermoen med norsk sjømat. I disse korona-tider er kontakten i hovedsak på telefon fra hjemmekontor. Foto: Per Dagfinn Wolden
Avinors flyfraktsjef, Martin Langaas, er konstant på farten for å selge flyfrakt-konseptet, og som fyller flyene som letter fra Gardermoen med norsk sjømat. I disse korona-tider er kontakten i hovedsak på telefon fra hjemmekontor. Foto: Per Dagfinn Wolden

Ifølge flyfraktsjef Martin Langaas i Avinor vil situasjonen med kjempepågang for denne fiskeflygingen pågå i lang tid fremover, og ikke bare i disse korona-tider.

Vanligvis går mesteparten av fisken i «belly», buken på passasjerflyene.

Mens persontrafikken står stille på Oslo Lufthavn går «frakterne», og passasjerfly ombygd til samme formål, nærmest i skyssel-trafikk til nettverkene verden rundt. I disse korona-tider kommer flyene i retur med medisinsk utstyr.

Det skaper en meget spesiell situasjon og stemning når frakt er mest «sexy», mens alt annet står stille på OSL, og hvor de fleste flyplasser er lukket ned.

– At fly-ratene går ned er bare bra for norsk sjømat og norsk eksportindustri. Dette ratebildet vil bare fortsette, sier Martin Langaas, av Flypodden kalt «Mr. Laks».

Langaas var nylig gjest i Flypodden, drevet av flynerdene Christian Kamhaug og Espen Næss.

Widerøes flyfraktsjef Thomas Lone er også flynerd, og var med på å starte Flypodden, Norges eneste og største podcast om bransjen.

Flyfraktsjef og flynerd

Widerøes flyfraktsjef Thomas Lone er også flynerd, og var med på å starte Flypodden, Norges eneste og største podcast om bransjen.

Han valgte imidlertid å trekke seg ut da han ble ansatt i Widerøe. Lone følte det mest ryddig.

Flyfraktsjefen ser også frem til å øke tjenesten mellom Bergen og Aberdeen til to daglige avganger fra 11. mai. I tillegg gjenopptar Widerøe tjenesten mellom Stavanger og Aberdeen fra 1. juni.

Fly- og PR-ekspert Christian Kamhaug har bakgrunn som såkalt «revenue manager» i SAS, en jobb han forklarer som «å beregne rett pris til rett antall passasjerer i rett marked». Han har de siste årene jobbet med PR og kommunikasjon, i tillegg til den ukentlige podkasten Flypodden som dekker norsk og internasjonal luftfart.

Sjømat og Norwegian på lufta

I Flypodden dekker flynerdene, som elsker fly og luftfart, aktualiteter innen bransjen med et humoristisk og vennlig skråblikk.

Én gang i uken serverer de ferske hendelser fra flybransjen, også med ukens tema.

Espen Næss er økonomi og tallknuser med lang fartstid innen industri og infrastuktur. Nå er arbeidsfokuset mest på skinnegående infrastuktur, mens fritiden brukes til å holde seg oppdatert på fyllingsgrader, CASK, ASK og annet i flyselskapenes rapporter.

De finnes på podcast app, eller på Spotify.

Sist lørdag rapporterte de «live» fra Oslo lufthavn om norsk sjømateksport. Her var det rekordmange fraktere, til en tidlig lørdag morgen å være.

Norwegians redningsplan, som et lys i den mørke tunnelen, var et naturlig tema denne dagen.

Norwegian-redningen ble mottatt med stor glede, takknemlighet og lettelse, ikke minst hos fraktsjef Trine Nygaard som nå ser frem til å lage nye kapitler i eventyret om Norwegian.

Flyfrakt med munnbind i disse korona-tider.

Konsernsjef Jacob Schram kaller 4. mai en ny norsk dag, «New Norwegian Day».

Han strålte sammen med finansdirektør Geir Karlsen og styreleder Niels Smedegaard i Norwegian da de møtte pressen etter den ekstraordinære generalforsamlingen, og etter at aksjonærene godkjente krisepakken som sikrer videre drift i selskapet. 

Det endte i et overveldende flertall for å hente inn friske penger, og å omgjøre milliardgjeld til egenkapital.

 

Totalt skal det hentes mellom 300 og 400 millioner kroner.

Selv om det er lenge til Norwegian vil nærme seg kapasiteten de hadde, vil selskapet ha syv fly i Norge på vingene frem til mars 2021. 

Skulle restriksjonene lette opp og myndighetene tillate det vil Norwegian vurdere å øke kapasiteten.

(Fotos: Flypodden)

Powered by Labrador CMS