Dropp ”magefølelsen” – få rett informasjon

- Hva er leveringsgraden? Hvor ligger kostnadene? Synlighet er kritisk for bedriftene, og i tiden fremover vil Business Intelligence bli alfa og omega.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Spådommen tilhører Michael Ramm Østgaard, Country Sales Manager i SAP. Etter åtte år i DHL-systemet i Norge og internasjonalt (hovedkontoret i Brüssel) på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, var siviløkonomen/sivilingeniøren blant annet med på å utvikle og levere europeiske logistikkløsninger for den tyske logistikkgiganten.

Business Intelligence (BI) har blitt et viktig satsingsområde for SAP, ikke minst etter at den tyske softwaregiganten i 2007 kjøpte det franske selskapet Business Objects.

- Med våre BI-løsninger gir vi kunden bedre oversikt og dermed nye muligheter for økt salg og omsetning, samt innsparinger der det trengs, forklarer Trond Røvang, Solution Advisor i SAP Norge.

Dropp ”magefølelsen”

I mangel på god forretningsinformasjon kan man bli tvunget til å ta viktige avgjørelser basert på magefølelse, eller i verste fall med bakgrunn i feil informasjon. Forutsetningen for en vellykket BI-strategi er at medarbeiderne har tilgang på pålitelig og god informasjon til enhver tid.

- De nye BI-løsningene gir mulighet for å skreddersy faste rapporteringer, ad hoc-rapporter, maler og annet. De gir samtidig stor fleksibilitet, god økonomistyring og systematisert monitorering og oppfølging av nye salgsmuligheter. Brukervennlige BI-løsninger flytter analysearbeidet til ledelsens og salgsenhetens skrivebord, der det burde være. Systematisert oppfølging av kunder, kostnader og muligheter er ikke bare for de store, men kjernen i alle bedrifter, påpeker Røvang.

ERP-fokus

Selv om BI har blitt et stadig viktigere segment for SAP er det fortsatt ERP-løsninger som er viktigst. På topp av en standard ERP-løsning, kan selskapet tilby over 20 ulike bransjeløsninger innen alt fra tredjepartslogistikk, detaljhandel og grossistvirksomhet, til løsninger for postvesen, jernbane- og flyselskaper.

Opp gjennom årene har SAP opparbeidet seg et rykte for å være de store kundenes foretrukne valg. I de senere årene har selskapet satt inn større ressurser på kapre markedsandeler hos de mellomstore og mindre bedriftene i økende grad.

- Det er ikke tilfeldig at vi har fått jobbe med mange store selskaper, det er et kvalitetsstempel. Våre løsninger blir til i tett samarbeid med kundene - på verdensbasis snakker vi om over 100.000 kunder – og erfaringene vi har gjort kommer ikke minst mindre bedrifter til gode. Det er også langt enklere å implementere SAP i dag enn for ti år siden, sier Røvang.

Standarden satt

SAP slo for alvor gjennom på den internasjonale scenen i 1992, da lanseringen av ERP-systemet R/3 markerte gjennombruddet for integrerte ERP-systemer. Verden har imidlertid endret seg mye siden da, ikke minst på IT-fronten. Økt krav til synlighet, integrasjon mellom flere deler av verdikjeden og fremveksten av mobile løsninger, har blitt stadig viktigere. Innenfor varehandelen ser man blant annet at det stilles høyere krav til gode prognoser for varepåfylling og at disse formidles til salgs- og innkjøpsavdelinger. 

- Det som kjennetegner SAP er at vi er prosessorientert og tar utgangspunkt i kundens arbeidsflyt. Vi mener også det er en fordel å avgrense det som er ”sært” for kundebedriften. Vi ser det som en fordel at kundene benytter systemets iboende egenskaper og unngår å tilpasse for mye, sier Røvang.

Powered by Labrador CMS