Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (f.v.), samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Lars Andresen i NGI og John Vigrestad i Forskningsrådet.
Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet
Tre nye sentre for grønn transportforskning
Regjeringen åpner pengesekken for grønn transportforskning. Tre nye sentre får nasjonal status og til sammen 192 millioner kroner.
Regjeringen oppretter tre nasjonale forskningssentre for transport og deler ut 192 millioner kroner over åtte år, formidler Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
– For å bli et lavutslippssamfunn innen 2050, trenger vi kunnskap som hjelper oss å få ned utslippene fra transport, uttaler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Transportøkonomisk institutt (TØI) får størst pott – 70,4 millioner kroner – og skal utvikle modeller og beslutningsverktøy som støtter overgangen til et lavutslippssamfunn. Norges geotekniske institutt (NGI) mottar 60,8 millioner kroner for å gjøre infrastrukturen mer robust mot klimaendringer, ekstremvær og digitale trusler. Sintef i Trondheim får tilsvarende sum for forskning på arealbruk og naturhensyn i transportplanleggingen.
– Vi samler de fremste kunnskapsmiljøene på feltet. De skal utvikle løsningene vi trenger for framtidas transport, forklarer forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
Forskningsrådet står for tildelingen, og skal sikre at kunnskapen raskt tas i bruk i både politikk og næringsliv.
– Sentrene skal knytte sammen forskning, offentlige aktører og næringsliv. Målet er å få løsningene ut i samfunnet raskt, sier direktør Mari Sundli Tveit i Forskningsrådet.
De tre sentrene skal være tverrfaglige og dekke hele transportfeltet – ikke bare én transportform.