Enova har besluttet å avvikle støtteordningen for kjøp av elektriske varebiler.
Denne saken ble først publisert på Bilbransje24.
– Salget av elvarebiler har virkelig skutt fart. Den høye markedsandelen bekrefter at elvarebilen har tatt en sterk posisjon i bilmarkedet, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
– Bransjens egne tall viser at i andre halvår 2022 var prisene på elvarebiler i snitt lavere enn snittpris for fossile varebiler, og i tillegg er de billigere i drift. Dette viser at det ikke lenger er behov for støtte fra Enova, sier hun.
– Nå er det naturlig at den videre utviklingen drives frem i det kommersielle markedet basert på konkurranse, hjulpet frem av det nye kravet fra 1. januar om nullutslipp for offentlige anskaffelser, sier Skjærvik.
– Ingen mulighet å nå målene nå
Beslutningen får Norges Bilbransjeforbund (NBF), Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norsk Elbilforening til å reagere kraftig.
At Enova velger å avvikle all støtte til
elektrifiseringen av varebilmarkedet er stikk i strid med regjeringens signaler
om utslippskutt fra veitrafikken, sier Ida Krag i BIL, Unni Berge i Elbilforeningen og Knut Marin Breivik i NBF.
– Hittil i år er el-andelen blant de lette varebilene bare på
26.3 prosent. Andelen har gått ned så langt i 2023, sammenlignet med 2022, sier de i en samlet uttalelse.
– Å
kutte i støtten nå, vil kunne forverre utviklingen ytterligere. Det er ingen
mulighet om å nå Stortingets mål om at det kun skal selges utslippsfrie lette
varebiler i 2025, uten støtteordninger, sier de.
Kjøpsstøtten har vært på inntil 50.000 kroner avvikles for elektriske varebiler og biogasskjøretøy
som bestilles etter klokken 12.00 den 31. mai 2023.
– Dette er ubegripelig, og et stort tilbakeslag for overgangen til nullutslipp, mener
de tre organisasjonene.
– Jobben er ikke gjort
For personbiler og lette varebiler har Stortinget vedtatt
det såkalte «2025-målet», en målsetting om at nybilsalget skal være
utslippsfritt i 2025. Målet gjelder for varebiler opptil 1761 kg, mens de
tyngre varebilene (opptil 3500 kg) skal være helt utslippsfrie i 2030.
Med en
samlet elektrisk markedsandel for alle varebiler på 40 prosent, skryter Enova av rekordsalg.
– Men det er fortsatt slik at et stort flertall ikke velger
utslippsfritt. Da er ikke jobben gjort, sier Unni Berge som er leder for
kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
– Varebilmarkedet henger langt etter på å nå 2025-målet. Å kutte i støtten nå
kan vanskelig tolkes annerledes enn som et signal om at Enova ikke er opptatt
av at Stortingets mål skal nås for varebilene, sier Ida Krag, sjef for
kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening.
– Det er så man kan lure på om regjeringen faktisk er klar
over hva Enova holder på med. Det el-varebilene trenger er en forbedret
støtteordning. Det er svært problematisk om føringene fra Storting og regjering
om nødvendigheten av utslippskutt i veitrafikken ikke følges opp i
virkemiddelapparatet. Dette må vi ta opp politisk, sier Berge.
– Om dette kuttet blir stående, er det svært skadelig. Dette
bør bli et tema for forhandlingene om Revidert statsbudsjett. SV har tidligere vist
engasjement for el-varebilene, sier Knut Martin Breivik, avdelingsleder drift og
utvikling i Norges Bilbransjeforbund.
Nødvendig med insentiver
– På personbilene har vi kommet langt med elektrifisering, men nyttetransporten
henger etter. Fremover har vi store muligheter for en hurtig overgang til
nullutslipp for nyttekjøretøy, sier Berge.
Bilbransjen er tydelig på at en slik overgang ikke går uten
insentiver.
– Det grønne skiftet krever ordninger som gjør at
nullutslippsalternativene lønner seg for virksomhetene. Bransjen vil gjerne
levere kjøretøyene som får fart på overgangen til nullutslipp på veiene. Vi må
samtidig ha respekt for at virksomhetene som skal investere i nye kjøretøy
trenger forutsigbarhet for kostnadene. De politiske vedtakene må følges opp med
virkemidler, sier Krag og Breivik.
– For elektrifiseringen av næringstransporten trenger vi
støtteordninger som tar oss fra markedsintroduksjon til massemarked. Det er en
politisk jobb å sørge for at bedriftene ikke taper på å velge nullutslipp, sier
Berge.