Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

KOMMER?: Tesla ser ut til å planlegge for introduksjon av Semi i det europeiske markedet.

Planlegger for Semi-salg i Europa

I fjor viste Tesla frem sin trekkvogn, Semi, under IAA i Hannover. Den gangen sa de at det var for å sondere interessen i Europa, men at USA var førsteprioritet.  

Publisert

Hva som kommer først, romferd til mars eller en Tesla som ruller rundt på norske landeveier, er jaggu ikke lett å si. Det er snart ti år siden Elon Musk med brask og bram introduserte Tesla Semi og mente at den skulle ta verden med storm. Hadde alt gått som han sa skulle Tesla Semi rullet rundt med samfunnskritiske varer allerede da koronapandemien brøt ut. Slik gikk det ikke. Og det har vært vanskelig å ta rapportene fra selskapet seriøst - etter at milepeler har blitt forskjøvet gang etter gang.

Nå er det imidlertid ting som kan tyde på at ting begynner å røre på seg. Ikke bare i hjemmemarkedet i USA, men også i Europa. Tesla har nemlig ansatt en sjef for forretningsutvikling i EMEA-markedene. I mai ble Usuf Schermo ansatt i denne rollen. Det var Electrek.co som først meldte dette.

IAA: Under IAA sist høst viste Tesla frem Semi. Bilen fikk mye oppmerksomhet.

Schermo har relativt begrenset erfaring fra nyttekjøretøy-sektoren, men har tidligere jobbet som salgssjef for Volta Trucks i Tyskland og kommer nå fra en stilling som EVUM aCar, en tysk startup som bygger noen små elektriske nyttekjøretøy. 

Volta-satsingen gikk som kjent dårlig. Selskapet gikk først over ende i 2023 og ble startet opp på nytt, men for kort tid siden måtte de igjen kaste inn håndkleet og gi opp satsingen på den elektriske lastebilen Volta Zero.  

Lansering i motvind

Det vil være en stor jobb å introdusere Tesla i Europa. Vi tenker ikke nødvendigvis mest på Tesla-toppsjef Elon Musks frynsete rykte i Europa om dagen. 

En utfordring blir å konkurrere mot allerede etablerte aktører i det elektriske lastebilmarkedet. Blant annet meddelte Volvo nylig at selskapet har levert over 5000 elektriske lastebiler. 

Tesla har riktignok et stort nettverk av personbilverksteder og ladestasjoner i hele Europa, men kun et fåtall av disse er tilpasset lastebiler. Selskapet får dermed lite gratis når de skal inn i det europeiske markedet.   

SKJERMER: I kjent Tesla-stil er det skjermer for det meste i Semi. Sitte posisjonen er i midten, noe vi finner svært upraktisk. Det at man går inn i bilen bak førersetet gjør også at det ikke er plass til køye i førerhuset.

Bygges i Berlin

Tesla har allerede annonsert at de har planer om å bygge Semi ved den nye fabrikken de har bygd i Berlin. 

I USA skal Tesla etter planen starte produksjonen av Semi i slutten av året, men ifølge Electrek er det lite trolig at Tesla kan ha Semi klar for Europa før i løpet av 2026.

Cybertruck: Mye hype, men en stor skuffelse til nå

I øyeblikket sliter Tesla både i hjemmemarkedet og i andre markeder de er representert. Norge er motstrøms og etter en dropp i salget etter at Musk inntok Det hvite hus, har salget igjen tatt seg opp og per 15. juni har de registrert 14 prosent flere biler i Norge enn i samme periode i 2024.

I USA bygger lagrene av usolgte bile seg opp til det punktet at de har måttet leie inn eksterne parkeringsplasser for å lagre bilene. Spesielt pickup-modellen Cybertruck sliter, og til tross for at produksjonstakten er redusert betraktelig og de tilbyr store rabatter så fortsetter bilene å hope seg opp på lager.  

Det spørs da om europeiske kunder tør å satse på en lastebil-"startup" da dette er en kundegruppe som er avhengige av at kjøretøyene ruller for å tjene penger. Det vil ta tid og være svært kostbart å bygge et service-nettverk for lastebiler i Europa, men det kan også føre til at lade nettverk tilpasset lastebiler vil bli raskere utbygd, for det har Tesla tidligere bevist at de er flinke på. 

Powered by Labrador CMS