AERODYNAMISK: Ny front tilpasset lengderegulativet med mer aerodynamisk utforming for å redusere luftmotstanden og energiforbuket.Foto: Torbjørn Eriksen
10 års garanti på batteriene
600 KM: Iveco lanserte den nye trekkvognen S-eWay (2. generasjon) under 50-års jubileumet i Torino.
Iveco tar et stort skritt bort fra Nikola-samarbeidet når de nå lanserer versjon to av den elektriske S-eWay-trekkvognen. Den nye utgaven leveres med større batteripakker basert på LFP-teknologi, med en kapasitet på 603 kWh. Iveco hevder at dette gir en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Lanseringen kommer i kjølvannet av fjorårets introduksjon av S-eWay langbil.
BATTERI: De tre batteripakkene ligger på tvers under rammen og er nå av LFP typen.Foto: Torbjørn Eriksen
S-eWay Artic kombinerer den velkjente S-Way-dieselplattformen med nullutslippsteknologi. En av de største nyhetene er et nytt LFP-batterisystem (Lithium Ferro Phosphate), tilsvarende det Mercedes benytter i eActros 600. Batteriet har en total kapasitet på 603 kWh, hvorav 97 prosent er tilgjengelig energi. Dette gir lastebilen rekkevidde nok til både langtransport og regionale ruter, ifølge Iveco.
– Med den nye Iveco S-eWay Artic gir vi kundene en praktisk løsning for langtransport som møter kravene til dagens operatører, sier Giuliano Giovannini, leder for produktporteføljestyring i Iveco.
Iveco S-eWay Artic
Rekkevidde: Opptil 600 km
Batterikapasitet: 603 kWh (97% utnyttbar)
Batteriteknologi: LFP (Lithium Ferro Phosphate)
Ladetid (20-80%): 60 minutter med 350 kW DC hurtiglading
Effekt: 480 kW kontinuerlig
Konfigurasjon: 4x2
Akselavstand: 3.932 mm
Batterigaranti: Opptil 10 år og 1,2 millioner km
Tilgjengelighet: 2026
Effektiv drivlinje og ytelse
Lastebilen er utstyrt med eAxle fra FPT Industrial, som skal gi klassens beste energieffektivitet. Akselen består av to motorer med en kontinuerlig effekt på 480 kW (644 hk) og en maksimal effekt på 840 kW (1.125 hk). Kreftene overføres direkte til hjulene uten girkasse, noe som reduserer energitap. Maks dreiemoment er hele 45.000 Nm, og akselen er godkjent for vektkonfigurasjoner på opptil 44 tonn. Egenvekten på akselen er 1.360 kilo.
Modellen tilbys foreløpig kun i 4x2-konfigurasjon og har full luftfjæring. Den kan også utstyres med ePTO (elektrisk kraftuttak) for å muliggjøre utslippsfri kjøletransport.
eAKSEL: "Egen" Det er Ivecos egne drivlinjeselskap FPT som har utviklet e-Akslen som benyttes i S-eWay.Foto: Torbjørn Eriksen
Batteri og lading
Batterisystemet består av tre tverrgående LFP-batteripakker. Lading fra 20 til 80 prosent State of Charge (SoC) tar cirka 60 minutter med 350 kW DC-hurtiglading. Et avansert termisk styringssystem sikrer optimal batteritemperatur i temperaturområdet fra -30 °C til 45 °C.
Batteriene er konstruert for 12 års levetid med minst 70 prosent kapasitet. Iveco tilbyr batterigaranti i inntil 10 år eller 1,2 millioner kilometer.
Aerodynamisk og førervennlig
S-eWay Artic er utstyrt med forlenget Aero Cab, tidligere vist på hydrogenversjonen. Designet balanserer aerodynamisk effektivitet med krav til manøvrering og kompatibilitet med eksisterende semitrailere. Lastebilen leveres med en 9-tonns foraksel og akselavstand på 3.932 mm.
Førerhuset er identisk med S-Way-serien og tilbyr samme komfort og layout. En dedikert HMI-klynge viser sanntids EV-data, men var ikke tilgjengelig under demonstrasjonen. Erfaringer fra første generasjon viste et behov for bedre visning av forbruk og e-spesifikk informasjon.
Tilkobling og tjenester
S-eWay inngår i Ivecos tjenesteøkosystem. Den støtter tjenester som Uptime-løsninger, Iveco ON-portalen for flåtestyring og Easy App for sjåfører. Smart Routing er inkludert som standard og vises i det nye 10-tommers infotainment-systemet.